Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Saftigt glutenfritt tomatbröd

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Nu när vi har blivit glutenfria på prov här hemma har jag lånat en kokbok av en kollega, med recept på bland annat bröd. I boken "Friendly Bread" av Karin Moberg, Orscar Målevik och Stefan Wettainen hittade jag bland annat tomatbröd som var smakrikt och saftigt som tusan. Rekommenderas, funkar både som frukostbröd med ost eller som bröd att doppa i soppan till middagen.
 
Receptet med viss justering för limpan finns nedan, men jag har också lagat Muslimuffins som blev jättegoda med eller utan pålägg och känns mer hälsosamma. Lagom söta, men samtidigt matiga. Dessutom testade vi american pancakes, men de misslyckades vi med helt, tror att vi hade för låg temperatur eftersom att de inte blev så tjocka och fluffiga som vi hade hoppats.
 
Här kommer favoriten tomatbrödet för en limpa.
 
2 1/2 dl Rismjöl
2 dl Majsmjöl
1 dl Potatismjöl
2 msk Psylliumfrön (skulle vara psylliumfröskal)
1 msk Pofiber (finns bland gluttenfria produkter i butiken)
1 tsk salt (2 enl recept)
50 g jäst
400 gram krossade tomater
2 st äggvitor
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl olivolja
1 stor msk pesto
7 klippta soltorkade tomater (kan uteslutas enligt recept)
 
*Blanda alla torra ingredienser i en bunke och blanda sen i en annan skål; jäst, krossade tomater, äggvitor, sirap och olivolja.
 
*Blanda de båda väl, låt sen degen jäsa i 15 min.
 
*Olja en brödform, blanda ner pesto och soltorkade tomater och lägg degen i formen. Låt jäsa i ytterligare 45 minuter.

*Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en ren plåt i ugnen.
 
*När degen jäst klart ställer du den i ugnen och häller några msk vatten på plåten, sänk till 200 grade. Låt baka i ca 1 timma.
 
*Servera till frukost med pålägg eller till soppan.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: