Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Detox Pizza

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Hej Hej,
 
Fick några önskemål från instagram om att dela med mig av pizzareceptet på blomkålsbotten. Så här kommer det! Smaklig måltid! Efter att vi gjorde pizzan första gången ville min kärlek göra den några dagar senare igen för han tyckte det var så gott... och det är bra betyg!
 
 
1 stora blomkålshuvud
1 msk infrön
2 st ägg
1 1/2 dl mandelmjöl
1 tsk oregano
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
 
-Riv blomkålshuvudet och mixa det sen till ett mjöl

-Koka blomkålen i fem minuter
 
-Häll bort vattnet och ställ in i frysen i 10 min för att få det att kallna, rör om en gång efter fem minuter.
 
-Ta ur från frysen och pressa ur resterande vatten med hjälp av en ostduk eller handduk.
 
-Blanda sen ihop med resterande ingredienser.
 
-Enligt ursprungsreceptet ska man baka pizzan på bakplåspapper, vilket vi också gjorde. Men våra papper var skit, vilket gjorde att pizzan fastnade på pappret. Så jag det blivit bättre om du smörjer en plåt med fett istället och bakar direkt på plåten Eller använda ströbröd under pizzan. Så... tryck ut degen på en plåt till 1 cm tjock pizza. 
 
 
-Baka i ugnen 30 min i 200 grader.
 
När pizzabotten är bakad kan du lägga dina favoriter på pizzan och baka i ugnen i ytterligare 10 minuter. Vi hade på svamp, lök, zucchini och vår egengjorda tomatsås med tomat, soltorkad tomat, persilja, vitlök, salt och peppar. Efter att pizzan var klar la vi på spenat och persilja. Den sista touchen som vi saknade på vår detoxpizza är så klart ost. =)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: