Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Högt kolesterol och Q10

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

När jag blev diagnotiserad diabetes typ 1 fick jag samtidigt tillbaka provsvar kring mitt kolesterol. Kolesterolet var sky-högt och läkaren sa att jag behövde äta statiner för resten av livet. Efter att jag senare påbörjade min utbildning lärde jag mig mer om kolesterol och hur det blir högt som ett symptom av andra orsaker. Kolesterolnivån berodde inte på att jag åt massa fetter utan för att mina celler var uttorkade, eftersom cellerna skapar kolesterol för att skydda cellerna mot ytterligare uttorkning. I dagsläget äter jag inte statiner som läkaren sa att jag behövde göra för resten av livet. Jag lärde mig också genom kursen att statiner sänker nivån av coenzym Q10, därför är det viktigt med detta tillskott om man äter statiner. Om man då inte jobbar på att sänka kolesterolet med naturliga tillvägagångsätt genom att hitta orsaken till de höga nivåerna, stället för att äta tabletter. Coenzym Q10 är oerhört viktigt för att cellerna ska kunna skapa ATP molekyler / energi och det fungerar som en antioxidant. Coenzym Q10 finns annars rikt i nöt, fläsk, kyckling, fisk och olivolja, dessutom finns det i små mängder i nötter och vissa grönsaker och frukter.
 
Se denna artikel hos Natural News med mer info om ämnet, riktigt intressant och viktigt.
 
Kram från Välbefinnaren.
 
 

Kommentarer

  • Viktor säger:

    Bra belyst och grattis till framgången!!!
    Konstigt att man skiter i att ta reda på orsaken och att ge råd på hur man avhjälper problemet?! Istället talar man om hur man dämpar symptomen och man får medicin som orsakar nya, allvarliga problem?! Har sett det på nära håll, hur man tar medicin för att motverka mediciners biverkningar, tills man kört kroppen i sank och den inte orkar längre :(
    Second opinion och inte bara ifrån tablett- och stafettläkare :)

    Svar: Såg en dokumentär häromdagen med engelsmannen Morsey (tror jag) där han träffade två, en läkare och en forskare, med olika synpunkter på statiner. Ingen nämnde Q10 utan bara att kvinnor inte är i lika stor risk för hjärtattack eller stroke. Intressant. Förjävligt att man inte kollar upp vad som sker i kroppen av mediciner, inte kollar efter alternativa medel istället för mediciner eller inte försöker lista ut VARFÖR sjukdom skapasöver huvudtaget.
    Sabine J Ö

    2014-09-15 | 14:43:35

Kommentera inlägget här: