Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Herpes Simplex

Kategori: -Olika sjukdomar/"Sjukdomar" & Min diabetes

Får du såna där jobbiga munsår ibland eller den genitala herpesen som ger obeskrivlig smärta?! Då bör du läsa detta. När man har herpes har man råkat ut för sjukdomsframkallande mikroorganismer som kommit in i kroppen, och när viruset väl finns i kroppen sätter det sig oftast i nervänden i kroppen och bryter ut igen när kroppen tillåter det. Kroppen "tillåter det" genom att få ett försvagat immunförsvar.

Det finns mycket forskning kring detta tillstånd som kan hjälpa för att undvika utbrytning och förkorta sjukdomstiden när det väl har brutit ut. Den största och mest kända anledningen till utbrutet är stress, detta eftersom att stress försvagar immunförsvaret och därför tillåter herpes utbrott. Även dålig kost, sömnbrist och överarbetad kan leda till utbrott, eftersom att dessa orsakar ett stress-tillstånd i kroppen.

Immunförsvaret kan bland annat försvagas av märkbart låga nivåer av kalcium, därför är det viktigt med extra intag av kalcium rik mat. Samtidigt kan extremt höga nivåer av vitamin C orsaka utsöndring/eliminering av kalcium (och många andra ämnen) i form av njursten. Medan låga nivåer av vitamin C kan göra att man saknar antioxidanter som stödjer immunförsvaret genom att neutralisera fria radikaler samtidigt som det också kontrollerar herpes viruset. Så en balans är ytterst viktigt!

Det finns två aminosyror, lysin och arginin, som har stor vikt i herpes situationen. Lysin är den aminosyra som häver viruset medan arginin stimulerar tillväxten av viruset. Så av den anledningen är det viktigt att personer som har herpes har en högre nivå lysin än arginin. Några av den typ av föda som har mer lysin än arginin är kyckling, mejeriprodukter, avokado, fisk, bönor, ägg och skaldjur. Några av dom produkter som har höga nivåer arginin jämfört med lysin är valnöt, paranöt, mandel, cashewnöt, pecannöt,, linfrön, kokosnöt, kikärtor, brunt ris och russin. Som du ser så är inte nötter hälsosamt för alla typer av människor, men om man ändå äter en diet hög i lysin skulle jag säga att nötter ändå är OK att äta. Men samtidigt beror det helt på hur din kropp reagerar, om du skulle få herpes utslag var och varannan vecka som du behandlar med krämer och/eller tabletter så skulle det troligtvis vara värt att utesluta nötter från kosten. Mejeriprodukter som är rikt på lysin är också rikt på kalcium och denna aminosyra ökar också upptaget av kalcium från tarmkanelen samtidigt som en låg nivå av lysin försvagar immunförsvaret och ökar elimineringen av kalcium. Vill också belysa att dessa aminosyror inte häver utbrott som redan flammat upp utan det förhindrar utbrott att ske.

När du tittar på din herpes situation är det viktigt att du tar samtliga områden ovan i beaktande. Man behöver minska sin stressnivå, få tillräckligt med sömn och förbättra kosten om det behövs. Inte för höga eller låga nivåer av kalcium eller C-vitamin är viktigt, men samtidigt bör man öka intaget av kalcium och vitamin C när man lider av en herpes attak. Samtidigt behöver lysin nivån vara högre än arginin, alla som har herpes viruset i kroppen rekommenderas undvika föda som är mycket rikt på arginin.

Några andra ämnen och örter som kan hjälpa:

Röd solhatt ökar kraften i T-celler (immunförsvaret) som förintar infekterade celler, en mycket kraftfull ört.
Lakrisrot avaktiverar viruset och dess DNA & RNA.
Kyolic, en typ av vitlök (men inte den man köper i butiken), är lik som röd solhatt, stödjer T-cellerna.

Några andra vitaminer och mineraler som kan hjälpa genom att öka immunförsvarets funktioner är: Zink, A-vitamin, E-vitamin och B-vitaminer (framför allt B6).
Hoppas detta är en artikel du sparar för framtida attacker och att det gör livet enklare.

 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    När jag läser det här tänker jag (som så ofta när jag läser dina inlägg :-)) att mat verkligen är medicin. Tänker också att det inte är så löpsedelsenkelt som att säga att "ditten är nyttigt och datten är onyttigt. Punkt.". Det beror så mycket på. Vem man är. Vad man kombinerar en viss matvara med.

    Svar: Kul att höra att det är det du tänker när du besöker mig. Det är ju precis det jag bland annat vill att människor ska förstå och tänka på när dom läser och lär. =)
    Sabine J Ö

    2012-08-28 | 10:06:36
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Jenny säger:

    Hej!
    Tack för värdefulla tips!
    Jag försöker för fullt att lägga om mina kostvanor efter att jag fått reda på att jag har herpes & haft genitalherpes utbrott en gång i månaden nu sen i höstas.
    En liten fråga hur är det med mandel funkar det?
    Spenat? Choklad har jag höra är rena giftet gäller det både vit & brun tro?
    Mvh Jenny

    Svar: Hej, Vad glad jag blir att du hittat värdefull information. Jag tycker det låter som om du ska prova ta bort samtliga nötter från kosten (eller äta i små mängder), med tanke på att du får utbrott så pass regelbundet. Och så samtidigt öka intaget av lysin (kött, mjölk, ägg). Choklad bör du också undvika, men vet faktiskt inte om det gäller både vit- och brunchoklad. Vad det gäller spenat har jag inte hört att man ska behöva undvika det vid herpes. Personligen tar jag ett stort glas mjölk när jag känner att det är nå på G, dels för att de innehåller lysin och dels för kalciumets skull. Men annars undviker jag mjölkprodukter. Efter att du fortsatt på en kost mer högre lysin än arginin kan du kanske prova nötter igen. Lycka till! med Vänliga Hälsningar Sabine
    Sabine J Ö

    2014-01-29 | 17:34:34

Kommentera inlägget här: