Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Gör någon glad

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Hej Hej,
 
En sak som jag tänker på ofta är att göra människor i min omgivning glada och att inte leva i en isolerad bubbla. Jag läste en artikel i Situation Stockholm om stockholmare som är otrevligare än människor i andra städer, men efter att ha läst igenom hela artikeln så har det att göra med att stockholmare har fler sinnesintryck att handskas med och därför "stänger ner", vilket kan uppfattas som otrevligt.
 
Efter att ha läst artikeln på tunnelbanan till jobbet en morgon, så ville jag inte göra annat än att prata med en främling i hissen, så det var det jag gjorde. Detta är något jag ofta försöker göra, och ibland struntar jag helt i det.... för att jag inte känner för saken just då. Men jag tycker att det är viktigt att prata med våra medmänniskor för jag tror att vi människor behöver det. En morgon när jag satt på tunnelbanan var det en kvinna som började prata med en annan kvinna vilket är ovanligt att se, sen visade det sig att personen som började diskussionen var i stan på semester. Det bevisar bara att folk i Stockholm nog stänger in sig, kanske ointresserade att prata med andra människor. Kanske för att "det är så det ska vara". Men... prata med en främling, jag tror att det gör andra människor glada, det gör mig glad.
 
 
En annan sak jag gör är att ge komplimanger till vänner, familj, kollegor och andra människor i min omgivning för att jag vet hur skönt det känns att själv få komplimanger. Om jag tycker att killen på tunnelbanan har en snygg väska eller kollegan har satt upp håret extrasnyggt den dagen, så säger jag det istället för att hålla det inom mig. Jag vet att det gör människor glada och sen kanske personen själv ger en komplimang till en annan människa och komplimangerna sprider sig som elden. Underbart. Leenden har samma effekt!
 
Så, prata med främlingar, le och ge komplimanger!!

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Härligt inlägg!
    Sån brist på detta i vår omgivning i framförallt stora städer, stress stress och stress gör att vi blir så egocentriska - ibland är det som om vi nästan inte ens ser våra medmänniskor.

    Sv: Ja, jag känner likadant!
    Valfriheten är bra, så att de som tycker att fördelarna överväger nackdelarna i vaccin (men även de som anser att det inte gör det) får välja själva, men samtidigt hamnar man i situationer där det inte känns som om man har någon valfrihet trots allt. Till exempel vid resor som du säger (jag har också varit med om det) eller som artikeln säger, att arbetarna inte BEHÖVDE ta vaccinationerna men samtidigt fick dom inte jobba (inte så mycket att välja mellan där heller). Inte bra!
    Trevlig resa!!

    Svar: Hej hej, Tack.. men det är några månader kvar till resan börjar. 13 december! =) Som du säger... det blir inte så mycket till val i slutändan. Det är galet hur man hamnar i dessa "val", som egentligen inte är val för att sen få reda på att man blir sjukare på annat sätt eller sjuk av sjukdomen som man egentligen skulle vara skyddad mot. Man blir så arg på samhället man lever i och dom regler samhället bygger upp. Men samtidigt finns det som som skulle vara urlyckliga om dom hade det vi har. Alla ser på livet på olika sätt. Som mormor säger ibland... det var bättre förr. =) Kram
    Sabine J Ö

    2012-08-20 | 19:01:14
    Bloggadress: http://naturligbebis.se
  • blackelf säger:

    Det är precis så här jag tänker! Ut med alla komplimanger så att världen får veta! :D Alla kan behöva precis de orden man snabbt yttrar i förbifarten. Typ när din vanliga ICA kassörska har klippt sig och faktiskt är extra fin i håret. Ut med det bara! :D Jag blir så glad av din blogg. Du är nog en liten välbefinnare trots allt:)

    Svar: Ja, man vet aldrig hur överlycklig en människa kan bli av en komplimang. Det kanske gjorde hela deras dag.
    Tack gulliga du! =)
    Sabine J Ö

    2012-08-21 | 16:51:01
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se

Kommentera inlägget här: