Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Lyx Pyttipanna / För- och nackdelar

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
 
Lyx pyttipanna
Några överblivna kokta potatisar
Något typ av stek kött
Ägg
 
Sås
Pepparrot
Grädde
Kryddor
 
En av de mest positiva egenskaperna med denna måltid är att potatisen har ett lågt GI. Om man kyler potatisen efter att den är kokt och sen värmer den vid senare tillfälle så har GI värdet sjunkit drastiskt. Detta är något jag lärt mig som diabetiker och det har varit bra att ha i bakhuvudet hela tiden. Men tyvärr kan många människor ha svårt för att bryta ner potatis på grund av ett ämne som heter alkaloids. Men potatis innehåller en stor mängd B1, B3, B5. Vänligen klicka på länken för att läsa mer om potatis.
 
Dessutom innehåller rätten mycket aminosyror som är bra för uppbyggnaden av flera viktiga ämnen i kroppen, så som hormoner, enzymer och muskler. Det används också för att transportera andra viktiga ämnen och för ett fungerande immunförsvar.
 
Samtidigt är en av dom negativa delarna att man inte bör blanda kolhydrater och protein i samma måltid. Grädde kan också vara skadligt för många människor på grund av laktosen eller proteinet i produkten och därför ser jag inte denna produkt som självklart hälsosam.
 
Pepparröt skulle jag säga är en hälsosam rot, förr i tiden använde man roten mot feber och gikt. Det är rikt på järn och C vitamin. Det tros också rena njurarna och öka fettförbränningen.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    Det är kul att få veta varför det är nyttigt/onyttigt att äta de olika recepten. Jag uppskattar din kunskap!

    SV: Jag kommer nog inte göra ett sånt inlägg faktiskt då jag är sjuk. Men jag tror att http://morningdiaries.blogg.se/ skulle göra något liknande, du kan ju kolla där lite få och då i framtiden så kommer hon säkert be om bilder av läsarna snart!

    Svar: Trist att vara sjuk... hoppas att du mår bättre snart. Vila och Vatten så ska det nog blir kanon. Jag har varit med hos moring diaries tidigare, så jag vet att hon letar frukostar ofta. =)Kul att du gillar mina inlägg med nyttigheter och onyttigheter. Tycker det är ett bra sätt att dela med mig av information.

    kram kram
    Sabine J Ö

    2012-12-08 | 16:52:48
    Bloggadress: http://sockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här: