Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Aminosyra Lysin

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

En av dom aminosyror som finns är lysin. Lysin finns i kött, fisk, ägg och mjölkprodukter, men är inte lika tillgängligt i säd, bönor och grönsaker. Lysin kan inte skapas i kroppen av andra aminosyror och måste därför intas via kosten. Vitamin B2, B3, B6, C, järn och aminosyran glutaminsyra behövs för nedbrytningen av lysin.

Lysin är viktigt för funktioner så som:

  • Hjälper till vid upptaget av kalcium från tunntarmen, vilket leder till förbättrad skelettet hälsa.
  • Stödjer skelettväxten.
  • Skapar kollagen som är ett protein som binds ihop till vävnad, brosk, hud och skelet. Vitamin C behövs för produktionen av kollagen från lysin.
  • Hjälper till vid produktionen av antikroppar, hormoner och enzymer.
  • Lysin förebygger och behandlar herpes utbrott (både mun och genital) då de minskar risken för utbrott och symptomen. Detta på grund av att lysin skapar antikroppar som skyddar kroppen mot virus. Men detta betyder inte att enbart tillskott på lysin minskar herpes utbrotten utan du måste också titta på din stressnivå, immunförsvaret, pH värdet (surhet i kroppen orsakar herpes) samt näringsintaget så att kroppen får alla vitaminer, mineraler och andra byggstenar. Balansen mellan aminosyran arginin och lysin bör ha högre nivåer av lysin, eftersom att arginin kan ge utbrott av herpes.Mer om arginin senare, men höga värden av denna aminosyra finns i nötter och frön.


Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    jag ska allt bjuda din på borsjtj nån gång - fast inte när du kommer hit för då blir det bara indiskt - hela helgen haha! Undrar om det är svårt att baka naanbröd?



    Har faktiskt inte hunnit kika så mycket i indien-boken, den ligger på mitt sängbord men jag ligger aldrig sömnlös haha.

    2012-02-13 | 22:08:03
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Louise säger:

    SV: Visst har jag hittat min passion! :) Djur och foto är det jag brinner för allra mest, sedan har jag många andra intressen också. Har du?! :D

    2012-02-14 | 10:52:17
    Bloggadress: http://wizy.blogg.se/

Kommentera inlägget här: