Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kolesterol och dess rykte?! (Hjälp, tack)

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Hej Hej,

Skulle behöva lite hjälp med mina funderingar. Det gäller ämnet kolesterol. Kolesterol är ett ämne som behövs i kroppen, men precis som allt annat måste det vara en balans. Min fråga är, varför har kolesterol fått ett sånt dåligt rykte? Eller är det bara jag som känner och tycker det?!

Tacksam för alla åsikter och tack på förhand.

Kram Sabine

PS. Ska vid senare tillfälle skriva ett inlägg om kolesterol.


Kommentarer

  • Melissa Lavali - Vikt & Fotografi säger:

    Svar:

    joda nu har jag träffat henne. Glömde typ allt när jag var där dock :/

    Frågade lite mer ingående om add medicinering och dessa jag tar nu men de hade hon inte så stor koll på, inte hennes område tyvärr.

    Även de om lchf och det var hon extremt och väldigt skeptisk till när de gällde dom som har inflammatoriska tarmar



    oh avd skönt med sovmorgon, skulle också behöva :D Skriver du hälften så bra som på bloggen så kommer dina uppsatser bli toppen ju :)

    2012-02-08 | 18:20:59
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Melissa Lavali - Vikt & Fotografi säger:

    ang koleterol, tror de mest har med att de äldre lätt överkonsumerar det och det får liksom motsatt effekt, då vart de ju en toppenbra affärside att börja marknadsföra mat som lättar intaget av det och sen så spårade de ur lite då alla tog åt sig.

    Eller ja, en tanke haha sen om de är sant vetteusan :D

    2012-02-08 | 18:22:32
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • A.K. säger:

    För att folk är okunniga. Samma sak med insulin eller blodsocker, det är ju skadliga saker right? WRONG! Gamla studier där man feltolkat, överdrivit eller tagit saker ur kontext lever kvar.

    2012-02-08 | 18:24:50
  • emma säger:

    sv. vad roligt att du är intresserad :) jag tycker det du skriver verkar intressant, men jag saknar bilder i din blogg :(

    2012-02-08 | 22:01:50
    Bloggadress: http://emzaans.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag vet ingenting om kolesterol - annat än att det typ är livshotande att ha för högt. Tell me more!

    2012-02-09 | 16:30:26
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Susanne Johansson säger:

    Fett (lipoproteiner) är kroppen energireserv.(VLDL, LDL, HDL)

    Fettet transporteras i blodet i form av lipoproteiner (blodfetter)som innehåller kolesterol, triglycerider och fettlösliga vitaminer. Kolesterol behövs för syntes av Vitamin-D, steroidhormoner (könshormon) och gallsyror (för nedbrytning och absorption av fett) och som ingår i cellmembranet som skyddar alla celler. Överskott av kolesterol hämmar den syntesen medan brist aktiverar syntesen. Det skadliga kolesterolet kallas LDL (low density lipoproteins) transporterar kolesterolet från levern till kroppens vävnader och bör vara lägre än 3,0. HDL (high density lipoproteins) återför kolesterolet från kroppens vävnader till levern där överskottet tas om hand och bör vara högre än 1,3.

    2012-02-18 | 21:08:31

Kommentera inlägget här: