Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Mat bra för blodsockret, inte bara för diabetiker

Kategori: -Olika sjukdomar/"Sjukdomar" & Min diabetes

Mat för bra blodsocker är inte bara bra för diabetiker utan också för icke diabetiker som har problem med svajande blodsockret och energi nivån. Det sägs i och för sig att ALL bör äta som en diabetiker bör äta.

Vad ska man då äta för ett jämnare blodsocker och energinivå

  • Frön och nötter X
  • Frukt med fiber, men inte mer än en gång per dag.
  • Baljväxter X
  • Produkter med Vitamin C, Vitamin E, zink, magnessium, mangan, krom
  • Olika diskussioner finns gällande intag av proteiner och jag skulle rekommendera 20-30% från djurriket per dag, skulle du däremot äta mycket baljväxter kan det höjas.X
  • Precis som för protein diskuteras det om intaget av fett och hur mycket som bör ätas, jag rekommenderar fisk och mer omättade oljor än mättadeX
  • Hela korn och gryn eftersom att dom har ett lägre GI X
  • Rekommenderar att äta små portioner och äta fler gånger under dagen
Undervik
  • Produkter med socker X (ibland)
  • Produkter av vetemjöl, har ett högt GI nr och innehåller inte alla dom bra ämnena som en gång satt på utsidan av kornet.
  • Vit ris, av samma anledning som ovan
  • Mjölkprodukter, vissa klarar av att äta mjölkprodukter utan problem, men jag rekommenderar inte mjölk överhuvudtaget.
  • Söt frukt med lågt innehåll av fiber, så som melon
  • Undervik rotfrukter, eller i allafall var försiktig med att äta för mycket.
  • Att äta för mycket X

Enligt egna åsikter tror jag också att fett stabiliserar blodsocker nivån i kroppen, så som sockret tas upp långsammare om du äter det tillsammans med fett. Så därför rekommenderar jag fleromättade fetter, men också lite mättat fett. (Fett bör ätas tillsammans med protein som är rikt på svavel eftersom att det hjälper till med upptaget.)

Stress påverkar också blodsockernivån eftersom att adrenalin skapas, adrenalin gör så att levern utsöndrar glukogen så att kroppen kan använda det som energi. Kroppen känner att energi behövs för att kunna handskas med stressen. Socker skapar en kropp med surt pH, vilket också är skadligt.

När jag fick diabetes för sju år sen fick jag en lååång list på saker som jag absolut inte fick äta och vad jag skulle äta. Jag har letat bland alla min a papper i lägenheten, men hittar dom inte. Men jag minns några delar. Jag fick inte äta något fett alls, kina mat var absolut förbjudet, vit ris skulle jag vara försiktig med, absolut ingen dressing på maten. Om jag inte minns fel skulle jag hålla mig borta från fett för att diabetiker har större chans/risk för hjärt- kärl sjukdomar. Digestive kex fick jag äta (för att de inte innehöll socker), men då förstod jag inte vad måttliga mängder av kexen betydde så blodsockret var alltid högt. Frukt fick jag också äta, för det är ju från växt riket. Jag tycker att frukt är gott och nyttigt, men som diabetiker eller någon med svajande energi tycker jag att man ska ta de lugnt med frukt.
Jag kan ju säga att jag inte följer alla dessa regler, jag har satt ett X ovan för dom jag följer så får du en förståelse för hur min diet ser ut.

Kram kram


Kommentarer


Kommentera inlägget här: