Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Diabetes Mellitus-att passera genom, honung/söt

Kategori: -Olika sjukdomar/"Sjukdomar" & Min diabetes

Vad är då diabetes?!

Det finns två typer av diabetes, typ 1 och typ 2. Typ 1 diabetiker kan inte producera något insulin alls i bukspottkörteln så att injektioner behövs, medans typ 2 diabetiker inte producerar tillräckligt. Antingen är kroppen för stor för den lilla mängd insulin som produceras, eller så är personen insulin resistent vilket betyder att kroppen inte kan utnyttja insulinet så effektivt som kroppen skulle behöva. Jag ska inte prata så mycket om typ två eftersom att det inte är denna typ jag har och dessutom kan jag inte så mycket om denna typ.

Diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom som skapas när kroppen egna immunförsvar attackerar betacellerna i bukspottkörteln som arbetar för att skapa insulin. Insulin är ett hormon gjort av proteiner, det är detta som meddelar kroppens celler att öppna sig för att ta in glukos (socker) så att de kan användas för att skapa energi. Diabetiker måste alltså ta sprutor för att kompensera för insulinet som saknas i kroppen. Utan insulin kommer sockret du ätit endast att transporteras runt i kroppens blodcirkulation utan att kunna användas. Det är dessa höga nivåer som för eller senare visar sig i olika former av symptom, och också komplikationer.

Det leder vidare till några av dom symptom som visade sig i mig. Dom första var då törsten (polydipsi) som lede till ökad urinmängd (polyuri). Törsten jag upplevde var "osläckbar", man drack allt som var flytande och hoppades släcka denna törst, vilket inte fungerade alls. Jag vet inte den exakta orsaken till att man dricker mer men jag är ganska säker på att de har med att kroppen vill få ut överskottet av socker vilket leder till att urinmängden ökar. Det som kommer ut, måste ersättas med nytt helt enkelt och därför dricker man mer. Någon som kanske har ett mer vetenskapligt svar på detta?

Svamp/Candida älskar en miljö full av socker. Svampinfektioner skapas alltså enklare på/i en kropp som innehåller mer socker än vanligt. Svamp lever på socker! Man skulle kunna säga att det är bra med svampinfektioner (en kort period) eftersom att svampen äter sockret som finns och minskar därför sockerhalten i kroppen. Men givetvis är inte detta något man ska sträva efter. Ett sidetrack: Om man har svampinfektioner så får man oftast stort socker begär, just för att svampen vill ha mer socker att äta av och för att kunna föröka sig. Så har du svampinfektioner borde du undvika socker i dieten, också höga halter av kolhydrater.

Om man skulle ta för mycket insulin när man äter sin mat skulle blodsockret bli för lågt så att man hamnar i ett tillstånd som heter insulinkänning eller hypoglykemi. När jag får en insulinkänning blir jag darrig, sluddrar i språket, hungrig, förvirrad, retlig, reaktionsförmågan försämras och de kan ofta förväxlas med berusning. Det har hänt flera gånger att jag inte vaknat på morgonen och min pojkvän ha behövt mata mig med sockertabletter eller juicer för att mitt blosocker är för lågt (för lite socker i blodet). Detta är inte en trevlig upplevelse varken för mig eller pojkvännen, om man inte får i sig mat sjunker blodsockret ännu mer allt eftersom. Till slut reagerar man inte alls och då behöver man få en speciell spruta med rent socker och i värsta scenariot hamnar man i koma och måste till sjukhuset omgående.

Så... det var lite om diabeetes. Om du har några frågor är det bara att fråga!! =)

Kram kram

Kommentarer


Kommentera inlägget här: