Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Dill Face wash

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

I vanliga fall brukar jag inte skriva inlägg kring "utseendet", men nu har jag provat en ansikttvätt som rengör & mukgör huden, skyddar mot fria radikaler och bakterier på huden samt tar bort döda hudceller. 
 
Använd en tesked för att få ut en tesked aloe vera ur plantan, blanda med en liten kopp mjölk och finhacka dill så att det blir en tesked dill. Blanda ihop dom tre produktera, massera in i fuktigt ansiktet under två minuter. Skölj sen ansiktet med först varmt vatten och sen kallt vatten.
 
Dill: Underlättar matsmältningen. Denna ört innehåller mangan, magnesium, järn, fibrer och kalcium. De innehåller också flavonoider och monoterpenes och det är dessa ämnen som ger dom positiva hälsoeffekterna. Dom skyddar mot fria radikaler och även mot cancerbildningar,eftersom de har kemoterapi-liknande effekter. Är också antibakteriellt. Ordet dill kommer från dille som betyder "to lulle", troligtvis på grund av den effekt det hade att lugna magen men också eftersom att det motverkade insomnia, i allafall då örten upptäcktes. 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Bra tips! Jag fick en Aloe Vera-planta för ett par år sedan och den växer ju som en galning. Vet liksom inte var jag ska göra av alla plantor...

    Svar: Det bästa jag använt min planta till är solbränna, jag somnade i solen en gång och fick blåsor på hela ryggen. Smörjde in mig med aloe vera och nästa dag kunde man dra bort huden som en tapet. Helt otroligt! Min mormors syster i Australien gör te på din planta, men osäker hur man skulle göra teet. Kram
    Sabine J Ö

    2012-07-12 | 16:56:51
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Fröken Prickig säger:

    Har ingen aloeplanta (kanske borde skaffa?) men dill har jag! Bra info!

    2012-07-17 | 22:43:51
    Bloggadress: http://frokenprickig.se

Kommentera inlägget här: