Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Gurkmeja & rabarber juice

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Igår när jag hade mina älskade vänner på besök fick vi tillfället i akt att få göra en juice i min juicemaster och då fick jag också använda min fäska gurkmeja som jag handlade i en asiatisk butik.
 
I juicen använde vi tre rötter gurkmeja, en lime, en helv liten ananas, två apelsiner, fyra pären, två äpplen och fyra stjälkar rabarber.  Rabarber rekommenderar jag inte att använda i juicecentrifugen eftersom att det var alldelse för mycket fibrer så att det fastnade i maskinen. Det kan också ha att göra med att min maskin börjar bli lite gammal och svag!
 
Rabarber: är egentligen en grönsak och inte en frukt som jag trodde tidigare. Den innehåller små mängder av vitaminer och mineraler vilket inte gör den speciellt nyttig. Den innehåller folat, selen, magnesoim, kalium, vitamin E, niacin, järn och karoten som omvandlas till vitamin A. Men denna frukt innehåller också oxalsyra som kan vara skadligt för kroppen i höga nivåer, men i detta fall så sitter den mesta oxalsyran i bladen som man vanligtvis inte använder så ofta. Läs mer om oxalsyra under inlägget om spenat som också innehåller detta- Spenat-Heaven.
 
Äpple: Vitamin A, B1, B2, B6, C, järn, kalcium, kalium, magnessium, sulfur mm. Bra för: anti-cancar stödjare.
 
Ananas: är en aning vätskedrivande, är mjukgörande för huden, antiinflammatoriskt och innehåller tryptofan som behövs för produktionen av serotonin, ett må-bra hormon. Det innehåller också en hel del kolhydrater som påverkar blodsockret mycket, ven fibrer och C-vitamin finns i ananas.
 
Päron: innehåller vitaminerna B6 och C samt mineralerna koppar och kalium. Päron innehåller också en typ av fruktsocker som tolereras lättare hos diabetiker, detta ämne heter levulos. Eftersom att päron innehåller så mycket bra fibrer hjälper det även till vid rening av kroppen (detoxification). 
 
Lime: C vitamin, kalcium, magnessium, kalium mm. Bra för rening av systemet på gifter. Neutraliserar skadliga bakterier.

Apelsin: Vitamin A, B6, C, järn, zink mm. Bra för att förstöra fria radikaler, spolar rent kroppen.
 
Smaken var krämig, mycket smak av gurkmeja och päron. Mycket smakrik.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • milla säger:

    Färsk gurkmeja har jag aldrig sett spännande :)

    Svar: Gott, men färger av sig som en tok. Händer, bänkar, skärbrädor och tänder kan blir orange. (Tänderna blev inte färgade av juicen, men då jag tog en lite tugga för att prova blev dom orange/gula). Inhandlad på en asiatiska butik för 18kr/100g. Bra i matlagning också. =)
    Sabine J Ö

    2012-07-10 | 20:18:36
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • Agnes Bäckström säger:

    sv: I see, det låter faktiskt riktigt kul! :D
    Ja, jag hade en väldigt fin dag där, nu när det bara regnar saknar man såna dagar då man kan vara ute och hitta på liknande aktiviteter!

    Svar: Ja verkligen! =) Men jag tror och hoppas att sommaren kommer snart, det är ju redan mitten av juli så den borde varit här för länge sen. Men snart är det semester så då blir de värme. =)
    Sabine J Ö

    2012-07-11 | 01:35:03
  • Angelica säger:

    Låter riktigt exotiskt

    2012-07-11 | 01:41:30
    Bloggadress: http://naturligbebis.se
  • Camia säger:

    mmmm, såg riktig smarrig ut och vad nyttig den verkade. Hade ingen aning om att lime var så nyttig.

    2012-07-11 | 19:42:50
    Bloggadress: http://divyaspa.blogg.se
  • Sari säger:

    Så spännande med olika smaker, och sen gillar jag att man får i sig vitaminer gratis utan att stoppa i sig en massa halvfabrikat o vitamin-piller ;) Hoppas att du får en riktigt fin torsdag! :) Kram

    Svar: Ja jag vet... naturliga grejer och inte piller-form av alla bra vitaminer och mineraler. =)
    Sabine J Ö

    2012-07-12 | 08:26:50
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se

Kommentera inlägget här: