Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Tips: Grönsaker

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Hej Hej,
 
Det är många diskussioner kring hur viktigt grönsaker är egentligen, och enligt min uppfattning är det otroligt viktigt. Vissa anser att man inte behöver grönsaker och frukt eftersom att dom alla finns i kött, fisk och fett. Visst, många av vitaminerna och mineralerna finns i kött, fisk och fett också, till viss del kolhydrater också, men det beror helt på hur mycket det blivit processat. Ju mindre processat desto bättre. När jag säger kolhydrater i detta sammanhang syftar jag på den delan som är kolhydratsdelen i tallriksmodellen. (Pasta, ris, potatis, couscous, bulgur).
 
Vad det gäller vitminer och mineraler försvinner dom ofta, till viss del, under tillagning. Värme och ljus kan minska mängden viktiga ämnen i födan. Detta gäller all typ av föda och en sak att high-lighta är att när man kokar grönsaker i vatten så kan dom vattenlösliga vitaminerna och en del mineraler försvinna från grönsaker ut i vattnet. Av den anledningen bör man inte koka sina grönsaker, om man inte tänker använda vattnet som maten kokat i. Detta gäller också kött, fisk och fett.
 
Så dagens tips är egentligen att man ska använda vattnet som dina grönasker har kokat i för att få i sig alla mineraler och vitaminer som var i födan från första början. Efter alla diskssioner kan de också vara rekommenderat att äta fäska grönsaker, inte tillagade, så att man får i sig alla viktiga ämnen och färska så att ämnena inte försvinner från födan vid tillagning.
 
Men sen finns det dom som har problem med att bryta ner färska grönsaker, till exempel morötter, så denna typ av föda är inte ideal för alla. För dessa personer kan ångkokning vara ett bra alternativ.
 
 
 

Kommentarer

  • Amy's piece of cake säger:

    Mycket bra tips, vattnet som grönsakerna kokats i använder jag både i grytor och annat t ex brödbakning.

    Så kul att du hittade in till mig, tack för din kommentar. Jag har många indiska recept hos mig, bara klicka in dig under kategorin Indiskt. Vart i Indien ska du åka? Kul och framförallt spännande!

    2012-07-15 | 23:42:22
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag ångkokar nästan alltid broccoli, blomkål, morötter, sparris och sånt. Tycker det blir godare och inte så...vattnigt. fast jag har ingen ångkokare så jag har kommit på en egen variant med hjälp av en kastrull & ett durkslag=) Vattnet som blir över (med alla nyttigheter) fryser jag in och sparar tills jag ska göra soppa.

    Svar: Smart! Tror du gav mig det tipset en gång tidigare. Men jag har inget smart durkslag. =) Vattnet som blir över kan man använda till sina plantor också, så at dom får massor av näring. =) Kram
    Sabine J Ö

    2012-07-16 | 14:42:00
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: