Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Matkombinera

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, eftersom att det är en sån viktig regel. Ät inte kolhydrater och protein i samma måltid. Undantag där kolhydrat och protein är tillåtet är baljväxter och säd, jag tror att anledningen till detta undantag är att baljväxter innehåller mre kolhydrater än protein, båda i höga mängder.

Varför detta, i korta drag. Kolhydrater, protein och fett behöver alla olika typer av enzymer för att kunna brytas ner, men kolhydrater och protein kräver också olika pH miljöer för att brytas ner. Protein behöver en mer syrlig miljö än kolhydrater, och därför mår kroppen bättre om man inte blandar dessa två. Om varje typ av föda får vara i den rätta miljön med dom korrekta enzymerna så är risken för onedbruten mindre, så du slipper osmält mat som ger många typer av symptom. Prova själv, symptom så som gaser i magen, uppblåst mage, övervikt mm kan försvinna.

Rekommenderar boken nedan för att lära dig mer om mat kombinering. Eller sök på nätet, det finns många bra sidor med mycket information.




Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag lär mig något nytt varje gång jag kommer in här! Jag är vegetarian och har läst att det är bra att kombinera baljväxterna (den huvudsakliga proteinkällan) med olika typer av gryner/sädesslag, för att kombinationen gör att de essentiella aminosyrorna då kan bildas. Så - det var ju skönt att just det var ett undantag :-)



    Historien om den rätt obehagliga gurun utspelade sig i Jaipur. Tyvärr vet jag inte exakt var, det var min chaufför som tog mig dit och jag var väl för skärrad för att lägga adressen på minnet.



    Varanasi har jag inte besökt, men det finns på önskelistan. Har faktiskt aldrig blivit magsjuk i Indien, visst, lite lätt orolig mage har jag haft och ja, hmmm.... man är inte direkt hård i magen, men absolut inte värre än så. Och då är jag nog ändå ganska modig/dumdristig, äter glatt av det som erbjuds mig. Å andra sidan, kanske skapar ett sådant beteende en riktig betongmage på sikt? :-)



    Kram

    2012-06-10 | 16:39:09
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Huh, det hade jag aldrig hört förut faktiskt. Men spännande att läsa om :).



    Sv: Jag tror absolut att det kan vara så, som ordspråket säger "what doesn't kill you makes you stronger".



    Hm, det är lite olika, jag är beredd på att svara och prata om min adoption, för jag förstår att folk är nyfikna samt att det inte är något jag skäms över. Men ibland så frågar folk saker som jag kan känna är väldigt personliga, i alla fall för mig och som andra kanske inte inser. Då kan det bli jobbigare. Fråga på du :).



    Hm, den där lilla utbuktningen under kärnan tror jag är där redan innan, men det kommer nog snart. Det börjar ju trots allt där nere först innan den tittar upp däruppe. Håller tummarna för dig ;).



    Hur ser din kväll ut?



    Kram Kram

    2012-06-10 | 18:30:34
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Sari säger:

    Intressant! Har huvudvärk varje vecka, tror att det är någon slags spänningshuvudvärk. Saken är den att jag har social fobi vilket innebär mycket ångest emellanåt o därför så är välbefinnande något som är väldigt viktigt för mig, försöker varje dag att få den där känslan men det är långt ifrån alla gånger jag lyckas tyvärr.

    Kram

    2012-06-11 | 21:04:07
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här: