Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans tips: Linfrö

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Många använder linfrön i till exempel sin yogurt på morgonen, men detta tipset handlar om att blötlägga dessa frön innan dom kan användas.

Anledningen till detta är för att linfrön (även vissa andra typer av frön) innehåller ämnen som hindrar nedbrytningen, men genom att blötlägga dessa aktiveras enzymet och ämnen som behövs för att vi ska kunna använda och utnyttja alla nyttiga ämnen i just linfrön. Men om du vill ha åt dom viktiga ämnena i linfrön måste dom krossas, eller tuggas, för att dom ska kunna tas upp. Kroppen kan nämligen inte bryta igenom utsidan av fröet. (Majs måste också tuggas). Blötläggningen skapar också en "slemmig" hinna, fiber, som hjälper med matsmältningen. Så äter man inte fröna för näringens skull, så behöver dom alltså inte krossas innan.

Linfrön bör inte krossas eftersom att det kan ledan till cyanid förgiftning. (enligt Livsmedelsverket--> XX ) Tillägg från mig: Om dom äts krossade så ska dom krossas precis innan du äter dom, du ska absolut inte köpa krossade linfrön.

För recept på Linfrö te så har jag receptet här ---> XXX
http://valbefinnaren.blogg.se/2012/january/linfro-te.html



Kommentarer

  • Nathalie Tegelstam säger:

    Sv; haha ja :)

    2012-05-27 | 20:31:09
    Bloggadress: http://nathalietegelstam.blogg.se/
  • Piccolacasa säger:

    Så intressant! Jag har krossade linfrön i den musli jag blandar själv. Men jag äter långt ifrån de mängder som testats så jag känner mig inte så orolig. Tar totalt 3 msk av min musli som innehåller mycket annat. Varför får fröna inte vara färdig krossade?

    kram Christin

    2012-05-27 | 22:14:57
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Alexia säger:

    Oj, detta hade jag ingen aning om. Själva förgiftningen alltså. Men å andra sidan äter jag inte de mängderna linfrön, krossade eller inte. Men ändå bra att känna till.

    2012-05-27 | 22:25:27
    Bloggadress: http://inspirationsboost.se

Kommentera inlägget här: