Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Aminosyra: Glycin

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Denna aminosyra är inte essentiell, vilket innebär att kroppen själv kan skapa den och då behöver den nödvändigtvis inte tas in med kosten. Detta är så klart förutsatt att dom nödvändiga essentiella aminosyrorna finns tillgängliga i kroppen. Dom aminosyror som behövs är serin och treonin. Glycin kan också skapas, i levern och njurarna, av ett ämne som heter kolin som finns i bla i ägg och fisk.
 
Glycin har flera viktiga funktioner i kroppen och den funktionern som jag intresserar mig mest av är detox. Bland annat hjälper ämnet levern att eliminera gifter genom att levern binder olika typer av gifter till aminosyran så att det enklare kan elimineras från kroppen. natriumbensoat och aspirin är två ämnen som elimineras på detta sätt. När nivån av blodfetter och/eller urinsyra är höga hjälper glycin till med att använda eller eliminera ämnena.
 
Andra funktioner glycin har:
 
  • Glycin ökar kroppens förmåga att lagra glykos för senare användning av ämnet för energi.
  • Eftersom att det används som en neurotransmittor i hjärnan har det en lugnande effekt på kroppen och själen. 
  • När det finns i krämer och salvor hjälper det till med läkningen av sår.
  • Det kan omvandlas till kreatin som används bland annat för att skapa DNA och RNA.
Enligt forskning har dom sett att cancerceller "äter" glycin och man försöker därför lista ut om det går att förhindra upptaget och produktionen av detta ämne. Men jag kan tänka mig att aminosyrans funktion sänks då ocj då till och med påverkar kroppen negativt. Men vi får se vad slutresultatet visar.

Kommentarer

  • Amy's piece of cake säger:

    Hej, visste ju att du skulle åka men så snart :) Nu har väl resfebern börjat komma? Har du börjat med packandet? Spännande!

    Svar: Ja nu har resfebern verkligen börjat.... får svindel av att tänka på det. Spännande! Längtar! Men man har ju en tanke på hur det kommer bli, vad man kommer känna och tycka... men så blir det ju aldrig. Så det ska bli.... intressant och kul. Jag har provpackat en gång, men behöver ändra strategi eftersom att väskan blev proppfull. Jag vill ju ha lite utrymme till allt jag kommer köpa på mig. ;-)
    Sabine J Ö

    2012-11-29 | 21:52:20
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Klaus säger:

    Hej Sabine, motions springer men orkar dåligt rundan på en mil. Vilken mat skall jag äta för att orka, utan problem. Har inget intresse av mat med socker i, förutom i frukt och bär där det finns fruktsocker.

    2019-12-08 | 22:26:11

Kommentera inlägget här: