Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Hälsotips: Andas genom näsan

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Detta tips handlar om att det är bra att andas genom näsan. Genom att dra in luften genom nästan så värms luften upp innan den når dina lungor. Har du tänkt på att när du är ute och springer i kylan och andas genom munnen kan luften kännas så kall i lungorna att det gör ont?! Testa nästa gång. Dessutom hjälper flimmerhåren till med att rengöra luften på bakterier, virus och andra ovälkommna ämnen, vilket gör att chansen till sjukdom minskar.
 
Vi har också fokuserat mycket på att andas med näsan under våra lektioner och man lär sig mer och mer att andas på detta sätt. Tidigare har jag varit en person som andas genom munnen. Vi lärde oss också att om man tycker att det är för trångt att andas genom näsan så ska man ändå fortsätta göra detta eftersom att det för eller senare kommer att öppna sig mer. Min karl tyckte jag skulle göra detta när jag var förkyld, men då fungerade det inte. =)
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag är tvärtom. Jag har alltid tyckt att det känts jättekonstigt att andas genom munnen. Liksom onaturligt. Tyvärr är jag nästan alltid täppt i näsan, så för mig blir det några andetag genom näsan, och så ett och annat riktigt djup genom munnen.

    Svar: Ja är man täppt så blir det ju problematiskt. vet inte om jag berättade det, men på yogan fick vi prova saltlösning genom näsan. En halv liter vatten med en msk salt utan jod (om jag inte minns fel) uppdelat på dom tv näsborrarna. Först in genom den ena och ut genom den andra, och sen tvärtom. Det ska tydligen vara jätte bra för att båda skölja ur och få friska slemhinnor. Hmm... vi köpte faktiskt en sån kanna... så det får nog komma upp ett inlägg om det någon dag. =)Tänkte hur som helst att det kanske skulle passa dig. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-11-11 | 14:10:12
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Jo, har funderat på de där kannorna ett tag... Till saken hör att jag tycker att det är grymt obehagligt med kallsupar och det är så jag inbillar mig att det känns... Men om du prövar så kan jag ju få veta :-) Kram

    Svar: Jag och Viktor trodde båda att man skulle få kallsupar, men så länge man andas genom munnen och inte försöker andas genom näsan så är det inga problem alls. Sen får man snyta sig försiktigt och sen böja huvudet nedåt några gånger för att få ur allt vatten. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-11-11 | 22:11:17
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: