Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Hälsotips: Variation

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Variation är, enligt mig, en åtgärd jag rekommenderar för att uppnå välbefinnande och hälsa. Nu menar jag variation av mat, i alla dess former, färger och smaker. I många fall har färgen av grönsaker betydelse, orange karoten i morötter, grönt klorofyll i bland annat bladspenat, röd chili framför gul chili pga. större mängden vitaminer och mineraler. Genom att variera din kost mycket kan det leda till minskad risken för överflöd av farliga ämnen, just för att man inte äter samma produkt vid varje måltid eller varje dag. Dessutom är chansen mindre att du tröttnar på din matlagning om du varierar dig mycket. Och enligt min erfarenhet och uppfattning gör detta så att jag vill experimentera ännu mer i köket, det blir som att ge syre till en eld. Begäret  att prova något nytt växer!

 

 

Kommentarer

  • Blackelf säger:

    Jag önskar att någon kunde ta min pojkvän och ruska tag i honom. Han är en teknisk fysiker i botten och tycker att näringslära är totalt oviktigt och att energi input-output är det som räknas.
    Han dividerar ofta om att han hellre äter en påse ostbågar (för att det är gott) och skippar middagen. För att det ändå är samma "näringsvärde" På samma sätt tycker han att fyra skivor bacon samt en halvliter mjölk är allt han behöver i näringsintag på en dag. ( Alternativt En hemmagjord hamburgare med ost, ketchup, senap och dressing... alltså då är bara köttet och osten nyttiga..typ. resten bara socker.) Men detta har han fått för sig.. och predikar det tills jag blir vansinnig.

    Jag vill knappt veta hur han ser ut på insidan :S

    Svar: Energinivån är kanske samma.... men troligtvis inte näring och vitamin nivån som är otroligt viktiga delar. Eftersom att utan vitaminer och mineraler KAN kroppen inte göra om kolhydrater, protein och fett användas. Om man tänker så ibland så är det väl OK... men i det långa loppet tror jag absolut att det är skadligt. Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2012-11-25 | 22:43:59
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se

Kommentera inlägget här: