Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Stress gör mig sjuk

Kategori: -Skadligheter

Det har varit en hel del fokus på stress den senaste tiden, eftersom jag för några månader sen kände mig otroligt stressad. Så nu har man börjat tänka mer på hur jag planerar min tid och vilka tecken som kan uppvisa sig vid stress. Jag har förresten varit i kontakt med en stress-terapeut/beteendevetare för att diskutera och lära mig hantera stressen bättre. Just nu är jag inte stressad men stress-tillfällen kan alltid kommer tillbaka vilken tid på dygnet som helst så det är bättre att lära sig innan än efter en eventuell gå-i-väggen-situation eller utmattnings-tillfälle. Vi har inte bestämt några dagar ännu, men även det är en process.
 
Jag läste på PT-Fias blogg, speciellt detta inlägg (Här) om hur någon tyckte att hon skulle sluta blogga för att Fia är stressad och att den som kommenterade är trött på hennes inlägg om att vara sjuk i utmattningssyndrom. Nu ska jag inte tycka något om detta, utan det som fick mig att fundera var dom symptom som man kan få vid stress. Några av dom symptomen är trötthet även om man sover mycket, ledsen, orolig, svårt att koppla av, dålig koncentration, ont i huvudet med flera.
 
Men jag kom på ett av mina symptom som dyker upp och det är att jag blir sjuk. Det är nämligen så att när jag har någon stor resa att göra eller fest att gå på och är exalterad, uppspelt och upprymd så leder det ofta till feber och ont i kroppen, jag blir säng liggande helt enkelt. Även positiva känslor är stress för kroppen, så det är inte bara att springa till tåget, oroa sig för framtiden och klämma in flera träffar med vänner på en dag, som är stress. När jag flyttade till England första gången blev jag sjuk, när jag var i New York blev jag sjuk, när jag var i Skottland blev jag sjuk och två av sex firmafester har jag inte kunnat gå på pga sjukdom. Så nu oroar jag mig lite smått för att jag kommer bli sjuk på min Indien resa och samtidigt hoppas att min upprymdhet och exalterade känsla istället bryter ut sjukdomen INNAN vi åker dit om den tänker bryta ut.  
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Att lära sig att känna igen kroppens signaler (och lyssna på dem!) är superviktigt för att undvika att "gå in i väggen". Det är poppis att säga att man ska vila innan man blir trött, men det är verkligen så.

    Kan du känna varningssignaler vid stress innan det gått så långt att du blivit sjuk? Om du då känner dessa signaler, finns det något du kan göra för att pausa och återfå lugnet?

    Kram!

    Svar: Det är oftast positiv stress, som att vara oerhört lycklig, super glad eller om jag har något stort som jag ser fram emot..... det är det som gör mig sjuk oftast. Inte negatttiv stress, stress mot tiden. Om du förstår vad jag menar. Jag vet inte säkert om jag känner varningssignalerna.... men troligtvis inte. Eller jag tror jag känner igen dom negativa stress signlaerna, men inte dom positiv förutom lyckan. =) Vad har du för exempel av signaler, har du några sådana?? Kram
    Sabine J Ö

    2012-10-25 | 20:24:05
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Men om den positiva stressen gör dig sjuk, så vore det kanske bra att försöka hitta ett sätt att hantera den? Alltså, inte så att du inte ska vara superglad, men om det finns nåt sätt att ändå lugna kroppen? Kan det vara så att du exempelvis sover mindre när du är entusiastisk och ser fram emot något? Blir du så exalterad att du drar igång på alla växlar samtidigt? Jag tänker lite som när man är nykär. Man får en massa energi och klarar av vad som helst utan att äta och sova, men någon gång måste ju kroppen ta igen sig.

    Mitt tidigaste tecken är nog en underlig trötthet i huvudet som jag har svårt att sätta ord på. Det känns ungefär som att syret tar slut, det blir liksom blockerat. Sen kan jag få hjärtklappning och ytlig anding, ibland ett tryck över bröstet (det är rätt otäckt). Hjärtklappningen är supertydlig. Då vet jag att jag måste sätta mig, ta några djupa andetag. De ovanstående är varningssignalerna som kommer när jag utsätts eller utsätter mig själv för en stressande situation i vardagen (sitter vid datorn för länge, bokar in för många aktiviteter, har för många saker på gång samtidigt - för mycket jag vill).

    Om det är något på längre sikt som jag medvetet eller omedvetet oroar mig för så kommer sömnproblemen. Vaknar mitt i natten, vaknar supertidigt fast jag är jättetrött...

    Många som har haft utmattningssyndrom säger att kroppen säger ifrån mycket mera högljutt än tidigare. Den larmar redan vid mindre påfrestningar, troligen för att vi inte ska utsätta oss för samma sak igen.

    Tack för att du ställde frågan om mina signaler, det var nyttigt att sätta ord på det och blev tydligare för mig själv vilka de faktiskt är :-)

    Kram

    Svar: Kunde inte sagt det bättre själv... men alla växlar på samtidigt som om man är nykär är så det känns. Men sömnen tycker jag inte har förändrats något, har snarare börjat lägga mig tidigare nu när vintern är på G. Men jag kanske åt sämre på semestern än vad jag brukar, mer smörgåsar i allafall men fortfarande sallader ibland. Men det blev ju en hel del vin, kanske inte jätte mycket per dag, men man drack ju ett eller flera glas varje dag. Och det gör ju att man inte sover lika djupt. Hmmm.... jag vet verkligen inte om jag hade några signaler innan. Mer hungrig kanske.... kanske behövde ännu mer mat när jag var så aktiv.
    Det är tur att vi har varandra så jag också får tänka efter ibland, om mina signaler som jag inte vet vilka dom är exakt. =) Kram på dig.
    Sabine J Ö

    2012-10-26 | 21:48:49
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: