Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Fantastisk Indisk Afton med Vänner

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

 
Här är en nöjd Sabine, alla förberedelser är klara och snart kommer gästerna. Fyra tjejer hade jag över på middag igår och det har varit planerat en längre tid men äntligen var det dax. Som jag berättat tidigare har jag kämpat med mina kok-konster en längre tid för att få till mina indiska rätter och igår blev det verkligen bra. Vännen Linn frågade om jag gillar smaker från ett specifikt område i Indien och det fick mig att fundera på om jag kanske har lagat syd-indisk mat när jag egentligen gillar mat från Rajasthan-kryddstarkt. Och så har fallet verkligen varit. Så igår googlade jag runt lite efter förslag på kryddor och sen följde jag magkänslan, smaklökarna och hjärtat i min matlagning till grytan.
 
Kvällen var fylld av skratt och tjejsnack in på natten, med chili cocktails, vin och mat. Se nedan för recepten.
 
 
 
Samosas recept (9st)
 
Fyllning
1/2 rödlök
1 chili
1 kopp frysna ärtor
2 st stora potatisar
1 1/2 tsk anisfrön
2 tsk korianderblad (torkad)
1 tsk chilipulver
1 tsk gurkmeja
Salt efter smak
1/3 dl olja för stekning
1 liter olja för fritering
 
Deg
3 dl vetemjöl
1 tsk krossad umminfrön
1/2 tsk salt
Vatten
 
Dipp
Rör ihop följande
4 stora tsk cream fraise
3 tsk sambal
3 tsk chipotel paste/pure
Salt och peppar efter smak

INSTRUKTIONER: Koka potatisen med skal och när det är någon minut kvar häller du ner ärtorna i potatisen. Ställ den sen åt sidan efter att du hällt bort vattnet. Småhackad rödlök och chili. Hetta upp olja i stekpannan på medium värme, lägg i anisfrön och stek försiktigt i några minuter. Häll sen i löken och chilin. Medan detta steks blandar du koriander, chilipulver, gurkmeja och salt tillsammans med potatisen och ärtorna. Mosapotatisen lite lätt så det inte är så stora potatisbitar, en gaffel eller händerna kan du använda om det inte är för varmt. När löken fått en fin gyllene färg blandar du ner potatis röran i stekpannan, rör om och låt stekas i någon minut. Ställ undan och gör sen degen.

Blanda dom torra ingredienserna i en bunke, gör ett ”hål”/grop i blandningen och häll på lite vatten i taget. Använd händerna och knåda tills det blivit en fin deg som inte klibbar sig fast på händerna. Gör bollar som är stora som golvbollar, kavla ut en oval cirkel cirka 2 mm tjock och dela med en kniv i mitten så att du får halvmånar. Lägg halvmånen i handen, doppa fingrarna i lite vatten och dra fingret längs den kand du just skurit med kniven, vik så dom fuktiga delarna ligger mot varandra, tryck ihop och så har det sen blivit en kon. I konen lägger du sen så mycket potatisblandning som får plats. Platta till! Sen doppar du fingrarna igen för att stänga den övre öppningen. Voila du har en somosa. Upprepa med resten av degen och potatisblandningen. Koka upp oljan och lägg i två-tre somosas och fritera tills dom fått en gyllene färg.

Dessa blev verkligen super goda och mina gäster tyckte det också. Massa smak, efter att ha lärt mig detta har jag upptäckt att anisfrön verkligen är en krydda för mig. Använde även denna krydda till grytan. Yummy!!

 
Till huvudrätt blev det palak (spenat) gobi (blomkål) paneer (indisk ost). Här finns det inte direkt något recept men här kommer en lista på alla ingredienser.
 
 
 
Ingredienser
½ Blomkålshuvud
200 g paneer ost
4 stora tomater
1 burk krossade tomater
1 chili
3 st vitlöksklyftor
2 cm ingefära
1/2 röd lök
1/2 gul lök
Fänkål
Kummin
Bockhornsklöver
Korianderblad (torkad)
Massa peppar och lite salt
Kanelstång
3 lagerblad
 
 
 
Till dessert blev det något som jag gjorde för några veckor sen på min pluggdag och så la jag till grön kardemumma som jag krossade (bara kärorna och inte skalet) för att få en indisk touch. Till det serverade jag Masala Chai, med rom, som jag fick göra två gånger eftersom alla tyckte det var så gott. I detta inlägg hitter du receptet till Masala Chai
 
Ingredienser för fem personer
2 granatäpplen
3 apelsiner
1 msk nykrossade linfrön
1 msk nykrossade solrosfrön
1 tsk kokosflan
1 msk psylliumfrön
4 kardemumma pods

Kommentarer

  • ★ ADARAS.se - Where blog meets magazine! ★ säger:

    Åh vad mysigt! :D

    Svar: Absolut! Super mysigt! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-24 | 16:56:39
    Bloggadress: http://adaras.se
  • Amy's piece of cake säger:

    Vilken härlig middag ni fick... önskar jag hade kunnat vara med! Så fin du är på bilden också :)

    Svar: Tack! Ja det blev verkligen lyckat! Maten blev perfekt! Men det var flera som sträckte sig efter saltet när huvudrätten serverades, men jag vet att jag är dålig på att salta. Eller det är väl egentligen bra man ska säga eftersom att salt inte är den bästa produkten om det blir för mycket! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-24 | 18:06:01
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • kjell säger:

    Vilken God blogg du har, man blir hungrig..:)

    Ska fördjupa mej i den, så fort jag har en Lucka.:)
    jag pysslar mycket med örter..

    Frid å allt gott..:) K

    Svar: Du är välkommen tillbaka när du vill och har en lucka. När du pysslar med örter, odlar du då och har kolla på vad dom har för effekt på kroppen och vilka näringämnen som olika är rika på? Må Väl! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-24 | 19:01:49
    Bloggadress: http://bakgardsgranden.blogg.se
  • Blackelf säger:

    Åh det där ser underbart gott ut! Ska nog ta och prova att baka samosas!

    Svar: Gör det! Det är verkligen super gott. Och man kan ju verkligen lägga vad som helst där i om man vill. Mums Mums! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-25 | 06:26:21
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Hanna Karlsson säger:

    Vad gott det låter!

    Svar: Super mysigt och gott! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-25 | 11:49:44
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här: