Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Grön näringsbomb

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

 
Häromdagen började jag morgonen med en mix smoothie, en riktig näringsbomb. Så här kommer en lista på ingredienserna som jag mixade i några minuter. Nedan berättar jag också om några av ingrediensernas effekt på hälsan. Enjoy the knowledge and smoothie!
 
 
Ingredienser
1 liten näve spenat
2 stjälkar selleri
3 kiwi
2 små lime
1 tsk bipollen
1 tsk lecithin
1/2 tsk spirulina
1 ägg
 
 
 
Lite on några av ingredienserna:
 
Kiwi: innehåller höga nivåer av vitamin A, vitamin C, betakaroten (som omvandlas till vitamin A), kalcium, magnesium, fosfor, kalium och natrium. Den bästa egenskap, enligt mig, är förmågan frukten har att rena kroppen (detox) och samtidigt ge energi. Visste du att om man tvättar kiwin ordentligt så kan man äta även skalet, jag skulle rekommendera ekologisk kiwi om du ska äta skalet så att man vet att frukten inte är besprutad.
 
Selleri: innehåller Vitamin B, C, svavel, natrium, kalcium, järn. Bra för att det sänker surheten/acidity i kroppen och lugnar nervsystemet.
 
Spirulina, alger: minskar upptaget av galla och dessutom skapar det en basisk miljö i kroppen, istället för en sur miljö. Genom att minska upptaget av galla minskar det också upptaget av kolesterol (som galla bland annat är uppbyggt av). Genom kroppens förmåga att utsöndra galla eliminerar den också toxiner, så av den anledningen kan det ibland vara bra att minska upptaget. MEN galla behövs också för att kroppen ska kunna absorbera fetter från kosten, så en viss del måste alltså absorberas om man har fett i måltiden. .
 
Läs gärna dom längre inläggen om spenat här, bipollen här och ägg här. Vid senare tillfälle kommer ett inlägg om lecithin också.
 
Smaklig Näringsbomb från Välbefinnaren, Må Väl.

Kommentarer

  • M A T I L D A ♥ säger:

    Kanske borde göra den ! :)

    sv. älskar passionsfrukt haha ;D

    2013-02-23 | 10:31:12
    Bloggadress: http://matildaddahlberg.blogg.se
  • Fullblodsekologen säger:

    Denna både ser och låter underbart god. Älskar smoothies, gott, nyttiga, vackra för ögat. Ska testa, tack för tipset. (Kebaben blir också till att prova minsann). Ha en fin söndag/Annelie

    Svar: Det var så lite så. Rekommenderar kebaben med mer kryddor- speciellt om du gillar kryddstark mat. Ja smoothies är verkligen underbart. Mumsigt, nyttigt och vackert... oftast! =) Tack, önskar dig också en finfin söndag. Kram
    Sabine J Ö

    2013-02-24 | 10:03:56
    Bloggadress: http://fullblodsekologen.blogspot.com.es/
  • Linn säger:

    Spännande! Bipollen ch lecithin är nya ingredienser för mig. Smoothies är verkligen bra, man kan slänga ner nästan vad som helst som är nyttigt (och gärna gott) känns det som.

    Svar: Har läst mycket om lecithin nu när jag kommit längre i pluggandet, innan det hade jag ingen aning om att det fanns. Men snart får du läsa och lära om det du också. ;-) Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-02-24 | 10:51:16
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    En sån där skulle jag behöva idag. Blev lite mycket vin igår. Psst. Jag kommer upp till stockholm 20-21 mars. Då tycker jag vi ska gå ut och äta indiskt!

    Svar: Jag hade indisk middag igår... och jag drack lite för mycket vin också....shit happens! Skulle behöva något nyttigt, men orkar inte just nu. OK... indisk middag 20-21 blir finfint...tjoho! Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-02-24 | 11:00:37
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: