Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Det här med att vara sjuk

Kategori: -Skadligheter

I söndagskväll kände jag i kroppen att jag troligtvis kommer bli sjuk, Lederna värkte, jag kände mig svag, magen uppblåst, annorlunda andning och dåligt humör. Det är dessa symptom som vid varje sjukdoms tillfälle dyker upp och då vet jag att jag blr sängliggande. På måndagen gick jag upp, drack ett glas vatten och påbörjade sminkningen, sen sa det stopp. Jag insåg att jag mådde skit, hela kroppen gjorde ont, jag var ursvag, jag frös men kände mig varm, halsen gjorde så himla ont och hosta hade jag också.
 
Jag kunde inte äta något på hela måndagen, men dricka grönsaksjuice och broccolisoppa kunde jag äta. Soppan var bara kokt broccoli med kryddeer som mixas med stavmixer. Men sanningen är den att jag inte vill äta någonting alls när jag är sjuk, jag har den tron att man bör låta kroppen jobba med sjukdomen än att låta energin gå till att bryta ner mat. Nu när immunförsvaret är så starkt, varför inte hjälpa till ännu mer. Socker är någonting som man absolut borde undvika när man är sjuk eftersom att socker försvagar immunförsvaret. På tisdagen var det samma diet, grönsaksjuice, soppa & vatten, fram tills att min kärlek lagade en vegetarisk lasangne som blev super mumsig. Jag är glad att det i alla fall blev nästan två dagar med grönsaksjuicer, soppa och vatten. På tisdagkväll kände jag mig lite bättre, eller var det kanske tvånget av att resa mig från sängen eftersom jag började få liggsår.
 
Jag och kärleken diskuterade det här med immunförsvaret. Jag tycker att man blir sjuk när immunförsvaret är starkt eftersom att det då kan kämpa med bakterier, virus, andra inkräktare eller om kroppen inte är i balans. Det är då feber, värk, hosta och andra akuta sjukdomar skapas enligt min uppfattning. Visste du att feber är ett symptom som kroppen skapar eftersom att bakterier (eller var det virus) inte kan leva i så hög grader, det är alltså kroppens försvarsmekanism. Kärleken håller inte fullt ut med om vad jag tycker, men till viss del, han tycker också att man blir sjuk för att immunförsvaret är svagt. Detta stämmer också, men enligt min uppfattning är det då kroniska sjukdomar (ses av läkare som permanenta) som skapas. Sjukdomar som är svårare att bli av med. Eller om det till exempel är ett virus "som går", och man blir smittad då tror jag immunförsvaret är försvagat och kroppen är mottaglig. Vad tycker/tror du?
 
Jag har tidigare berättat om att jag ofta blir sjuk när ja har något stort att se fram emot, en resa eller en fest. Och nu är det så att festen jag såg fram emot denna gång är på fredag. Idag mår jag nästan toppen så jag kommer troligtvis att kunna gå på festen denna gång (Hej då fest för chefen). Men jag tycker det är intressant hur kroppen kan reagera, bara för att jag är oerhört glad. Min mamma berättade att hon alltid blev sjuk när jag och min lillabror skulle sova borta samtidigt, så hon förstår precis vad jag menar. Har du upplevt något liknande?
 
Jag tycker i allafall att man bör undvika mediciner, dricka massa vatten och om man vill äta, äta naturliga produkter när man är skut sjuk. Det är ju trots allt kroppen som kämpar med att skapa en frisk och ren kropp. Kroppen jobbar aldrig emot oss/kroppen, utan den gör allt för att den ska få överleva. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att alla kroppar är olika, så om du känner att det jag skriver om i detta inlägg inte passar in på dig, så ska du inte följa det jag tycket. Hur gör du när du är sjuk? Tycker du att du förtjänar en stor godispåse? Jag kände faktiskt sug efter en stor blodig köttbit och kassler när jag var som sjukast, men idag när jag mår mer prima än sjuk så har jag inget sug efter kött. 
 
 
 

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Jag tänker oxå som du beskriver faktiskt angående när man blir sjuk och har nu ett tag tyckt att feber är så himla intressant. När man förstår varför man får feber så tycker man inte illa om febern, istället känns det som.att kroppen rensas på nått sätt.. eller jag kanske bara inbillar mig.
    Men att ha sjukdom som en anledning till att äta godis, chips, choklad.. det gör jag dock tyvärr hahaha..

    Svar: Ja men precis... när man fattar varför man har det blir man nästan glad eftersom det är ett bevis på att den fungerar på att rena på just det sättet.Inte bra... men jag var likadan tidigare... man "förtjänar" ju verkligen någonting mumsigt! =)
    Sabine J Ö

    2013-03-21 | 15:03:08
  • Linn säger:

    Vad jag blir sugen på varierar ganska mycket beroende på sjukdom. Magsjuka = blåbärssoppa och vitt bröd (typ polarkaka). Sånt äter jag _aldrig_ annars.

    Om jag är förkyld eller har ont i halsen blir jag också sugen på soppa.

    Sånt som känns lättsmält och inte för tungt.

    Undviker också smärtstillande och febernedsättande så långt jag kan. Försöker låta kroppen göra sitt jobb på egen hand och tror att det stärker den på sikt.

    Skönt att du mår bättre nu! :-)

    Kram

    Svar: Magsjuka har jag aldrig haft... vad jag kan minnas, så det har jag ingen erfarenhet av. Men kan tänka mig att kroppen vill ha bröd.... (el fibrer) så att det kan suga upp lite av vätskan. Tung mat klarar och vill jag inte heller ha när jag är sjuk! Så tror att om man vill äta när man är sjuk så är det absolut viktigaste att hålla sig borta från mediciner. Som du säger...låta ha kroppen sin rätta gång!
    Jag har fortfarande hosta och snyter mig stup i kvarten, så att man måste smörja in näsan med lepsyl för det blivit så torrt nu. =) Men jobba kan jag i alla fall!

    Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-03-21 | 19:15:48
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Låter inte alls trevligt.... krya på dig kramar i massor och jag önskar dig en avkopplande helg!

    Svar: Hej Hej och tack tack! =) Det blev ingen lugn helg. Chefen som gick i pension i fredags så då var det kalas och på lördag var det vin (och mat) mässa i Örebro. Men idag söndag är det jätte lugnt! =) Tack för krya-på-dig- önskningarna. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-03-22 | 18:44:34
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här: