Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kiwi kväll

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Hej Alla Välbefinnare
 
Efter en lugn helg med mycket sömn vaknade jag på idag och kände att det var dax för en smoothie med frukterna som låg och väntade. Hade en hel mängd kiwisar, en citron och en apelsin som behövde användas. I smoothien blandade jag också ner en linfröolja och lecithin. Super gott om man gillar sura en sur smoothie!
 
Kiwi: innehåller höga nivåer av vitamin A, vitamin C, betakaroten (som omvandlas till vitamin A), kalcium, magnesium, fosfor, kalium och natrium. Den bästa egenskap, enligt mig, är förmågan frukten har att rena kroppen (detox) och samtidigt ge energi. man tror också att kiwi innehåller enzymer som ökar blodcirkulationen. Visste du att om man tvättar kiwin ordentligt så kan man äta även skalet, jag skulle rekommendera ekologisk kiwi om du ska äta skalet så att man vet att frukten inte är besprutad.
 
Apelsin: är rikt på vitamin A, B6, C, järn, zink mm. Bra för att förstöra fria radikaler, spolar rent kroppen.
 
Citron innehåller C-, betakaroten, kalcium, magnessium, kalium mm. Är en antioxidant och är därför bra för rening av systemet på gifter, speciellt levern. Neutraliserar även skadliga bakterier.
 

Kommentarer

  • Amy's piece of cake säger:

    Vitaminrikt och gott, för att inte tala om hur fina dina smoothies blev utseendemässigt! Hoppas helgen har varit bra, kram!

    Svar: Tack!...eller ska vi tacka dom underbara färgerna i alla frukter. =) Men ibland blir dom i och för sig bruna också, inte lika charmigt! Helgen var finfin fram till söndagskväll då jag blev sjuk, men idag mår jag nästan prima. Orkade stiga upp idag i alla fall. =) Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-03-17 | 22:28:18
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Ebba Molin säger:

    SV: Jag kommer också tillåta fisk i min kost! Tack för dina ord, nu fick jag lite mer pepp att bli vegetarian!
    Kram

    2013-03-18 | 07:17:28
    Bloggadress: http://molinebbas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: