Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Frukt med fett

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Visste du att fettlösliga vitaminer behöver fett för att absorberas? Dom fettlösliga vitaminerna A, D, E och K behöver lösas upp i fett och sen galla för att kunna absorberas och det som får galla att utsöndras är just fetter. Galla är det som behövs i magkanelen för att fettet ska kunna tas upp eftersom att det inte är vattenlösligt.
 
 Så om du äter en fruktsallad till exempel är ett bra tips att hälla lite nyttig olja över salladen.Linfröolja är enligt mig ett bra alternativ, men samtidigt tycker jag kokosolja är godare. Men 100 g kokosolja innehåller 100g fett varav 89g är mättat, medan linfröolja innehåller 9,7g mättat fett, 20,9 omättat fett och 69,4g fleromättat fett. Så man får helt enkelt fundera på hur mycket mättat fett man vill och kan tänka sig inta. Vad kroppen kan hantera varieras från person till person och det är något som är väldigt viktigt att tänka på. Så bara för att din bästa vän kan äta stora mängder fett, och må fantastiskt, betyder inte att du också kommer att må toppen av det.
 
Äter du oljer på din fruktsallad eller i dina frukt smoothies?
 
Läs om dom olika vitaminerna under kategorin "Vitaminer"

Kommentarer

  • Linn säger:

    Det var nytt för mig! Kokosoljan är himla god, och vad jag förstått innehåller den en typ av mättat fett som ska vara nyttigt (+ att professorn som jag lyssnade på för ett par veckor sedan hävdade att mättat fett inte alls är så onyttigt som vi tror... men det är en annan historia).

    Linfröolja har jag en fråga om, vet inte om du vet. Man har ju hört att man ska vara försiktig med intaget av krossade linfrön, vet du om det finns liknande restriktion kring oljan? Förr tog jag en matsked till frukost för att få i mig omega 3, men nu vågar jag inte längre...

    Svar: Jo kokosolja är en bra variant av mättat fett och man behöver den typen av fett också. Men samtidigt är det viktigt med en balans och att det inte blir mer mättat fett än tex omega fetter. Omegafetter (fleromättat fett) har så otroligt många viktiga funktioner i kroppen. Förr i tiden trodde vi att mättat fett var livsfarligt, men som sagt...det håller jag inte med om.
    Jag frågade mig samma fråga kring oljan, men som jag förstår det hela, sitter cyaniden i den fasta delen och inte i oljan som finns i fröet. Man kan äta krossade linfrön om man krossar dom själv precis innan intaget. Det är när dom krossade fröna utsätts för syre en längre tid som cyaniden ökar/skapas. Om du vill äta linfrön i yogurten för bättre matsmältning kan du blötlägga dom på kvällen i lite vatten och sen äta dom med muslin dagen efter. Det är det där slemmet =) som är bra för magen. Oljan ska INTE värmas, men kan användas på sallader. Om du värmer linfrö olja oxideras det oc det är inte bra. (Man ska helst aldrig använda fleromättade fetter vid matlagning med värme. Mättat fett bör användas. )

    Kram kram och säg till om jag var oklar. =)
    Sabine J Ö

    2013-03-07 | 18:43:12
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: