Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Pepparrot och äppelbakad lax med potatismos & mixsallad (egenskaper)

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Jag fick tre påsar äpplen av en vän för några veckor sen, så jag hade en intressant äppelperiod i matlagningen. (Tidigare inlägg här). Ett av recepten var bakad lax med pepparrot och äpplen. La ut en "Hjälpfråga" på instagram (@spenatsmoothie) med tips på vad man kan göra med äpplen i matlagning och detta var ett tips.  Jag serverade laxen med en mixsallad och potatismos. Detta var faktiskt den godaste laxen jag ätit på länge och pojkvännen höll med till 100%.
 
2 dl cream fraishe
4 cm pepparrot
3 stora äpplen eller 4 mindre (gula)
1 liten gullök
Salt & peppar
 
Laxbitar
 
*Sätt ugnen på 250 grader.
*Riv pepparrot och äpplen, hacka löken och blanda ner i cream fraishe med salt och peppar.
*Lägg röran i en lasagneform i botten och lägg sen laxen ovanpå.
*Ställ in i ugnen i 15 minuter ungefär, inte så den blir torr.
 
Gör potatismos och sallad så att det serveras samtidigt som laxen.
 
Servera och njut!
 
Vad är då pepparrot bra till förutom att det är smakrikt gott?! Den mest kända egenskapen är den stödjer kroppen med att kämpa mot bakterier, det är antibakteriellt. Om man känner att en förkylning är på gång är det en god idé att tugga på en (väldigt liten) bit färst pepparrot eftersom att den är antibakteriell och stödjer immunförsvaret. Varför köpa dyra mediciner, när man kan må bättre med sånt man har i kylskåpet. Pepparrot är också en av många produkter som renar njurarna. Andra produkter som renar levern är brännässlor, äpplen, enbär, vitlök, nypon mfl.
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Nu sitter jag här och funderar över hur det egentligen känns att tugga på en bit färsk pepparrot... hmm :-)

    Svar: Haha... troligtvist ganska starkt. Tårar-i-ögonen-starkt kan jag tänka mig. Men har faktiskt inte provat! =)
    Sabine J Ö

    2013-11-13 | 09:59:44
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: