Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Slutsats av detoxen

Kategori: -Detox/Rening

 
 
Hej Hej,
 
Då har jag detoxat under en veckas tid och det har gått bra. Men jag har ätit mer än vad jag brukar göra, men det beror naturligtvis på att jag ätit mycket näring men inte så mycket energi som jag i vanliga fall gör. Frukosten har varit en blandning av äggröra med grönsaker, bovetegröt med blåbär, bananpannkakor eller smoothie med ägg, olja, bär och mandelmjölk. Lunch och middag har varit grönsaker med bönor, ägg eller fisk. Så jag har undvikt kolhydrater i form av pasta och ris men ätit gröt på morgonen och frukt som mellanmål. Alla mejeriprodukter har jag undvikt helt. Dom oljor jag använt är olivolja och kokosolja, men tyvärr har jag också använt smör. Smör var inte planen att använda, men så blev det i alla fall när kokosoljan tog slut. Under lördagen och söndagen har jag juicefastat vilket innebär att man endast dricker juice (en gång varannan timme) och vatten.
 
Dag nr 1 kände jag mig något fruktansvärt trött, jag kan tänka mig att jag upplevde det så för att det blev lite av en chock för kroppen men också för att jag slutade med kaffe. Men resten av veckan har jag inte känt mig trött alls. Jag har inte känt mig uppblåst en enda dag, vilket jag annars kan uppleva ibland, mitt huvud med tankar, koncentration, motivation och enerrgi är mer klart, mindre grumligt och jämnare. Igår kväll hade jag svårt för att somna pga att jag var så hungrig, men idag söndag har kroppen ställt in sig på att det ska vara så så hunger har jag inte upplevt.. Jag hoppas och tror att jag imorgon, när jag äter fast föda igen, kommer känna harmoni. Men ikväll ska vi äta middag i form av rotfruktsmos, sallad och fisk/kött, så klart ville karln min ha en gräddig sås som första måltid, men jag lyckades få bort den åsikten eftersom att man behöver börja försiktigt. Så klockan 18 ska vi äta middag, men redan klockan 16 bröt vi fastan med en smoothie med frukt för att få igång tarmen igen med någonting lätt.
 
Vad har jag lärt mig då?
 
Efter att ha lagat en supergod veggo chili con carne (recept här) har jag igen fått bevis på att man kan laga vääääldigt god mat utan kolhydrater, kött och massa elakt fett. Ibland behöver man få såna små bevis då och då för att bli påmind. Jag skrev i det första detox inlägget här att jag vill börja gå upp tidigare för att äta frukost hemma och det har jag gjort hela veckan och det är verkligen härligt. Jag har gått upp 06.45 istället för 07.15 och nu hinner jag njuta av frukosten och lugnet! I fredags morse till exempel hade jag fått mejl från skolan med bifogade dokument på hur examensarbetet kommer vara uppbyggt och exempel på frågor. Så det var intressant att läsa och skönt att kunna läsa det med frukost vid mitt eget köksbord. 
 
OK, tillbaka till detoxen. Jag har också kommit fram till att jag är en person som mår bra av att få den mesta av min energi från protein och inte så mycket från kolhydrater. Så kolhydratsintaget behöver egentligen inte vara speciellt stort. Jag mår snarare dåligt om jag inte får i mig proteiner, men det kan vara så att det sitter en mental spärr efter mina erfarenheter från det vegetariska livet jag följde tills jag, tror jag, led av proteinbrist. Min kropp är nog känslig för brist. Visserligen äter jag inte speciellt mycket kolhydrater i vanliga fall, men protein behöver min kropp och denna detox har återrigen visat (påmint) det för mig.
 
Vi har haft kärlekens två kompisar på besök i veckan, fast i omgångar, och jag trodde det skulle bli svårar att stå emot allt det goda som serverades men om man har ett mål så har det faktiskt inte varit så svårt. Kan i och för sig ha att göra med att man vet att detoxen bara är för en vecka. Man kan laga så himla god mat bara man har kryddor! (Jag skulle faktiskt vilja gå en kryddkurs! Nå förslag någon?) Men givetvis har jag haft sug av produkterna som jag velat äta och det har varit chips och kaffe. En dag gjorde jag mig till och med en kopp kaffe men fick ge bort den till kärleken! Jag har också upptäckt att jag använer en hel del fett i min matlagning. Nu har jag mest använt säker kokosolja till tillagning, olivolja/linfrö till sallad och så smör när kokosoljan tog slut.
 
En anledning till att man gör en detox kan vara för att man vill förändra sina "vanliga" matvanor och jag vill sluta med gluten och mejeriprodukter. Jag kom fram till att jag inte äter speciellt mycket gluten redan idag, så det är mejeriprodukterna jag ska satsa på. Men jag har bestämt att jag tar det lite långsamt så det är komjölk produkter vi ska ta bort och jag ska prova på getmjölk/yogurt eftersom att getmjölk är lättare för magen att smälta ner. Jag har hittat en gård som säljer produkter till ett flertal butiker i Stockholm, kolla in deras hemsida och klicka på återförsäljare för att få reda på om de säljer sina produkter nära dig. Det rutiner som kommer vara svårast att bryta är ostar (smörgås, ostbricka) och fetta såser. Vad ska man använda för att göra en sås fett, några förslag? Givetvs kommer jag ge vike ibland, bara för att jag vill sluta med en produkt behöver det inte vara så att jag inte kan göra "undantag". =)
 
Det har varit en intressant och bra vecka, inte några specifika symptom förutom tröttheten på måndagen och hungern på lördagen. Min kärlek var förvånad över hur lätt det var att sluta äta (han var endast med på juicefastan) och att han enkelt skulle kunna fortsätta någon dag till. Så nu kan jag börja planera och prata om vårens detox.
 
Lax, morötter och grönkål
 
Bananplättar med körsbär, blåbär, vetegräs och bipollen.
 
Äggröra med grönkål, avokado, lök, chili och ingefära.
 
 Innehållet av juicen jag håller i på fotot högst upp, samt ingefära som inte syns på bilden.
 
 
 

Kommentarer

  • Lissen säger:

    Vad du är duktig som genomför detoxen

    Fin bild på dej, roligt att se dej!

    Ha en fin vecka. // Lissen

    Svar: Haha, tack! Så ser jag ut när jag vaknar, håret åt alla håll! =) Jag tycker själv att jag varit jätteduktig på detoxen, men det är konstigt hur snabbt kroppen blir van av tex hunger, även om det inte blir en rutin snabbt. Önskar dig detsamma. Kram
    Sabine J Ö

    2013-11-24 | 21:37:50
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se
  • fight4fit säger:

    Bra jobbat du! Och det ser ju ut/låter som om du fått i den en hel del mumsig mat!

    Svar: Tack! Känner mig faktiskt lite stolt! =) Massa smakrika måltider och grönsaks- & fruktjuicer. =)
    Sabine J Ö

    2013-11-24 | 21:53:25
    Bloggadress: http://www.fight4fit.se
  • Linda O säger:

    hej
    Du är ju grym!
    jag vill och har googlat efter någon bra naturlig detox kur men det finns inget eller aldelses för mycket!
    du kan inte påta ner vad du ätit och hur länge till mig? bara om du vill o har tid. =)

    Svar: Hej Linda O, =) Tack! =) När du säger detox så kan man ju göra det på olika sätt och längder, Vill man vill rå-detoxa kan man göra juicefasta om man har en juicecentrifug, eftersom att jag har diabetes gör jag bara juicefasta i två dagar men man kan göra längre (vissa håller på i flera veckor). Annars kan man köra en lite enklare detox, då tar man bort all vete, gluten, mejeriprodukter, cigaretter, kaffe, kött och allt onyttigt fett (bra fett är kokosolja att steka i, olivolja och linfröolja i dressing. Så man äter grönsaker i mängder, frukt, ägg, fisk, bönor och nötter. (Vissa tar också bort fisk och ägg, men personligen behöver jag mycket protein). Denna typ är ju egentligen så som många människor egentligen borde leva och äta. Den kan man köra en längre period.

    Frukostförslag: bananplättar (banan & ägg) med bär, en smoothie, omelett med grönsaker.
    Lunch/middag förslag: Sallader med ägg/fisk/bönor och nötter och egengjord dressing. Grytor som får stå och puttra länge med massor av grönsaker som kan serveras med blomkålsris (jättebra ersättning). koktfisk i tomatsås med potatis (man kan ta bort potatis helt från kosten).
    Snack/Mellanmålförslag: frukt, grönsaksstavar, kokt ägg, nötter, smoothie, hemmagjod äppelmos.

    Kram kram på dig och lycka till. Säg till om du har fler frågor. Jag har en hel kategori till vänster här som heter "Detox/rening" kolla in den för mer information annars om du vill. Kram
    Sabine J Ö

    2013-11-27 | 12:26:13

Kommentera inlägget här: