Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Hur man tvättar bort bekämpningsmedel

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Hittade en artikel hos Natural News om hur man tvättar bort bekämpningsmedel från grönsaker och frukt som inte är ekologiska. Du hittar artikel här. Jag har själv inte använt dessa metoder men vill ändå rekommendera artikeln. Det finns flera olika förslag men den billigaste och de produkter man oftast har hemma är vatten, citronsaft och havssalt, där man låter produkten ligga i vattnet i 10 minuter. Men läs gärna hela artikeln.
 
MEN.... jag tror också att även att bekämpningsmedlet tränger in i frukten och inte bara stanna kvar på skalet av produkten. Så frågan är egentligen hur stor skillnad det gör om man tvättar grönsakerna/frukten med vatten, citronsaft och havssalt?! Någon som har koll på hur djupt de kemiska produkterna egentligen tränger? Det bästa vore så klart om man endast använde ekologiska produkter.
 
Vad är din åsikt kring det hela??
 
Uppdatering: Efter att ha kollat runt lite på nätet om bananer, har tester visat att även fruktköttet innehåller vissa typer av bekämpningsmedel. 5 av 7 bekämpningsmedel finns i fruktköttet medan 7 finns i skalet. Hittade en artikel här. Så det verkar som det är olika bekämpningsmedel som tränger in i köttet. Men, det bästa är enligt in åsikt att äta ekologiskt!

Kommentarer

  • Lana säger:

    Jag är också tveksam till att man kan "tvätta" bort besprutning...
    Jag försöker så mycket som möjligt att köpa ekologiskt!
    Ha en fin dag! Och tack för din kommentar hos mig!
    Kram
    //Lana

    Svar: Jo jag försöker också köra så mycket ekologiskt som möjligt, men ibland blir det inte så och dessutom är det en intressant fråga! Jag tror att det också beror på om det är i jorden eller ej. Är det i jorden växer det ju in i frukten, men om endast frukten besprutas så kanske det endast sitter på skalet. Men tänker att dom prickar väl säkert inte bara frukten utan också grenar och blad! Jag får googla lite på det där! Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-10-20 | 16:07:33
    Bloggadress: http://www.ryskadockor.blogspot.se
  • Linn säger:

    Precis som du tror jag att bekämpningsmedel tränger in i frukten/grönsaken. Möjligen att tjockare skal, såsom citron- och apelsinskal, håller emot bättre, men det beror såklart på vilket bekämpningsmedel man har att göra med. Usch, läskigt att tänka på vad de sprutar ner maten med.

    Svar: Ja, läskigt som tusan! Men tur att det finns ekologiskt! .... så vi slipper bli "allt för" förgiftade! Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-10-20 | 20:04:53
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Jenny säger:

    Jag försöker köpa så mycket ekologiskt som vanligt, tycker butikerna har börjat ta in mer ekologiska varor vilket jag tycker är bra.

    Svar: Jag tycker också att dom börjar bli bättre, men jag var på City Gross häromveckan och dom hade ingen som helst eko-kött. Men att det finns mer att erbjuda kan kanske ha att göra med att man (jag) letar efter mer eko och då ser man det helt enkelt. =) Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-21 | 20:15:19
    Bloggadress: http://citronerochmakaroner.blogg.se

Kommentera inlägget här: