Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Saftiga veggo Biffar med Tabboli

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
 
Lagade en av mina favoriter igen till middag: Tabboli med lins- & rotfruktsbiffar. Receptet på biffarna hittar du här. Dom är verkligen jätte goda och saftiga. Sist jag gjorde dessa gjorde jag en hel del så att jag kunde frysa in för senare tillfälla. Så denna gång kunde jag plocka ut färdiglagade ur frysen och steka på i stekpannan på medelvärme.
 
För att göra tabboli behöver du för en person:
En stor näve blad persilja
1 schalottenlök
1 st tomat
1 cm chili
1/2 st citron
3-4 msk linfröolja
chilipulver (om man vill)
1-2 tsk kanel
1 nypa salt
massa peppar
 
*Följ receptet av biffarna och gör tabboulin medan du steker biffarna. Men denna sallad funkar också fint till en stekt köttbit eller fiskbit om du vill äta ett mer proteinrikt mål.
 
*Hacka persiljan, tomaten och chilin i småbitar.
 
*Pressa ut citronsaften över salladen
 
*Häll över oljan
 
*Krydda med salt, peppar, kanel och chilipulver
 
*Voila, min favorit på din tallrik!
 
Så, hur kan tabboli påverka hälsan. För det första innehåller tabboulin en stor mängd järn tack vare persiljan som är basingrediensen. Och för att järn ska upptas på bästa sätt bör C-vitamin också finnas med i rätten, och som tur är så är citron rik på just denna vitamin. Så genom att äta persiljan (järn) tillsammans med citron (C-vitamin) förbättras upptaget av järnet. Detta kan allså vara en bra måltid för dom personer med till exempel anemi, eftersom att järn är viktigt för produktionen av nytt blod.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • fight4fit säger:

    Ohh! Ser riktigt jäkla smarrigt ut!

    Svar: Prova Prova Prova! =)
    Sabine J Ö

    2013-09-19 | 23:03:14
    Bloggadress: http://www.fight4fit.se
  • Anonym säger:

    Såg supergott ut! Har som ambition att försöka få till fler vegetariska rätter, här tycks finnas massor med trevlig inspiration :)

    Angående soppor så har jag en möngd favoriter,en tror nog att det jag älskar alla mest är en fisksoppa med saffran i som inte har gjorts på ett tag nu..

    Svar: Kul att du hittat recept som du gillar. =) Jag gillar också fisksoppa, men saffran har jag nästan aldrig hemma så det blir inte så ofta. Fisk med timjan eller fänkål gillar jag! Ha det gott. Kram
    Sabine J Ö

    2013-09-21 | 14:35:30

Kommentera inlägget här: