Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Lär dig om kaffe

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Jag drog ner på mitt kaffeintag eftersom att jag tycker att ett överdrivet kaffeintag kan vara skadligt för hälsan. Inte för att drack överdrivet med kaffe, men jag ville ändå dra ner på kaffet. Men så tänkte jag att jag skulle berätta allt jag lärt mig om kaffe.
 
Kaffe är en av världens mest använda drycker och jag måste erkänna att personligen vet jag inte många personer som inte dricker kaffe. Kaffebönan rostas, mals och bryggs sen i kokande vatten. Under rostning skapas akrylamid som är ett giftigt ämne om det intas i stora mängder. Bland annat kan de skada de manliga könskörtlarna, skada nerverna, irriterar slemhinnor, leda till talsvårigheter och illamående. Så om bönorna rostas lätt skapas mindre mängd akrylamid. Utöver denna negativa egenskap besprutas plantorna  med en blandning av skadliga kemikalier som kan vara skadliga för kroppen och hälsan. Av denna anledning bör man välja ekologiskt kaffe där bönorna inte blivit besprutade.
 
Kaffe (koffein) stimulerar det centrala nervsystemet, ökar hjärtfrekvensen och blodtrycket, matsmältningssystemet, andningen, njurfunktionen och den mentala aktiviteten. Det ökar också hastigheten som metabolismen sker i kroppen, ökar hastigeheten som kalorier bränns och är dessutom mild laxerade. Dessa egenskaper kan vara skadliga, men det beror helt på din kropp. Att öka blodtrycket är till exempel bra för min kropp eftersom att mitt är så pass lågt, men har man redan högt blodtryck kan det vara skadligt.
 
Koffein kan påverka kroppen negaitivt och skapa en del symptom vid överskott, några av dessa är; insomnia, diarré, huvudvärk, ångest/panikattack, halsbränna och irritation. Det kan också leda till njursten pga att det är vätskedrivandeoch för att det driver ut kalcium, samtidigt skyddar det mot gallsten. Det kan också minska/förhindra upptaget av järn och kalcium, samtidigt som det driver ut kalium, magnessium, zink och B-vitaminerna.
 
Eftersom att koffein ökar sötsuget, hungern och stressar kroppen, samtidigt som det är uttorkande, kan det leda till utmattning av binjurarna vars arbete är att kontrollera stressnivån i kroppen och skydda kroppen under såna omständigheter. Detta stressar kroppen ännu mer och kan leda till trötthet. Dricker man mycket kaffe kan det också sänka pH värdet vilken kan vara skadligt för hälsan. Äter man en kost med många produkter som sänker pH värdet (socker, vete, kött) samtidigt som man dricker mycket kaffe, är det en god idé att öka intaget av basiskt formande föda, så som grönsaker.
 
En av de absolut viktigaste och mest positiva egenskapen kaffe har är den stora mängden antioxidanter som är otroligt viktigt för att bibehålla en frisk kropp. Bland annat skyddar dessa antioxidanter nervsystemet som är oerhört viktig för kommunikationen mellan celler i kroppen. Kaffe är en av de produkter som innehåller mest antioxidanter, och då när man jämför med rött vin, te, grönsaker och nötter.
 
Kaffe mot olika sjukdomar i lagom mängd:
-Diabetes typ 2
-Parkinson's
-Vissa typer av cancer
-Alzheimers
-Demens
-Fettlever
-Astma
-Gallsten
 
Hur mycket kaffe dricker du? För mycket? Hittade en artikel med 11 anledningar till att man bör dricka kaffe. Kolla här. Dessa anledningar är sanna, men jag rekommenderar ändå ekologiskt kaffe för att undvika de negativa kemikalierna som plantorna besprutas med. Om ditt intag av kaffe är skadligt för just din kropp kan bara du avgöra. Om du upplever det negativa symptomen kan det vara ett gott tecken på att du kan behöva minska intaget, och på så sätt få ta del av de positiva egenskaperna istället. Eller behöver man kanske utesluta kaffe helt från sin kost.
 
 
 
 

Kommentarer

  • milla säger:

    Jag dricker 1-2 kopar om dagen men oftast 1 annars dricker jag vitt eller grön te:)
    Ha det gott

    Svar: 1 kop är inte mycket, om man inte är känslig då förstås. Men du upplever inga problem?? Jag dricker två-tre koppar espresso per dag, en på morgonen på jobbet och en på eftermiddagen. På helgerna blir det inte alltid kaffe. När jag drog ner upplevde jag symptom som huvudvärk till tusan, inte skönt. Kram på dig.
    Sabine J Ö

    2014-01-26 | 21:29:03
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: