Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Min frukost med hos Morning Diaries

Kategori: -Allmänt, Gästbloggare, Hjälp, Q & A

 
Jag fick äran att vara med på bloggen Morning Diaries med min frukost som jag åt för ett tag sen. Underbart med att se vad andra människot har för frukotvanor och dessutom får man tips på annat man kan äta. Personligen vill jag variera mig så mycket som möjligt, dels för att det är spännande att äta nya saker och dels för att man vill stimulera smaklökarna med olika smaker. Idag till exempel åt jag en Fry-up som det kallas för i England. Stekt ägg, bacon, svamp och bröd. Inte det nyttigaste, men jag är inte alltid nyttig. Jag avslutade fry-upen med hemmagjord äppelmos med sojamjölk.
 
Ni hittar min frukost och Morning Diaries här.  och ovanför.
 
Jag vill gärna berätta om "hälso-värdet" i frukosten nedan. Den innehåller alltså ett stekt ägg, knäckebröd med ost och ärtskott, havreyogurt med musli och blåbär och till sist kaffe med sojamjölk. Så nyytig eller ej, ja det beror helt på. Blåbär och ärtskott innehåller en hel del näring och är därför hälsosamt i denna mängd. Stekt ägg kan vara skadligt för vissa på grund av fetthalten den innehåller. Inte gå grund av kolesterol som många pratar om, utan för att många inte kan bryta ner fetter så bra. Men annars innehåller ägg en hel del nyttiga ämnen. Läs mer om ägg här.
 
Knäckebröd och musli kan inte alla heller bryta ner på grund av gluten och veta mängden, så det kan vara skadligt för vissa men OK för andra. Sojaprodukter har jag skrivit två långa inlägg om och gällande dessa produkter kan jag inte säga om det är hälsosamt eller inte, men kan säga att det beror på bönan mjölken kommer ifrån och hur mycket man dricker. Läs gärna inläggen här (positiva egenskaper) och här (negativa egenskaper).
 
Vad äter du helst till frukost? Är det någon skillnad på vardagsfrukost och helg-lyx-frukost?
 
 

Kommentarer

  • heysam säger:

    Fick också vad med på bloggen i samma inlägg haha! :) kul att se andras vanor.

    Svar: Ja men verkligen jätte intressant med andras vanor. Chokladbollsröra...spännande och ovanligt. Eller ovandligt och ovanligt... för mig iallafall. Men det som är i är ju inte ohälsosamma produkter i. =)
    Sabine J Ö

    2012-12-02 | 21:45:28
    Bloggadress: http://heysam.se/
  • heysam säger:

    Haha ja det skulle jag vilja hålla med om, var lite skeptisk innan jag gjorde det men gott var det :) Nää,nyttigt faktiskt vilket känns sjukt haha.

    Svar: Det är bra när man lär sig nya saker.. speciellt att man kan vara nyttig med choklad saker. Men det är ju också i och för sig förutsatt att man kan bryta ner alla saker. Idag blev det en smörgås på jobbet till frukost.... ingen lyx-frukost! =)
    Sabine J Ö

    2012-12-02 | 21:51:51
    Bloggadress: http://heysam.se/
  • Anonym säger:

    Jag tror jag bryter ner ganska bra. Unnade mig rejält i fredags men har fortsatt gå ner, trodde jag skulle ha gått upp ett kg! 8) Unnade mig liksom det allra värsta man kunde gjort, men tror det beror på att jag byggt muskler till skillnad från innan så jag bränner mycket snabbare :)

    Svar: Jag menar mest att man bryter ner födan i magsäcken och sen kan ta upp ämnena i kroppen så dom kan bli använda. =) Många har problem med antingen gluten, fett eller mjölkprodukter. =)
    Sabine J Ö

    2012-12-03 | 21:50:35
  • heysam säger:

    Kommentaren ovan ^ var från mig haha!

    2012-12-03 | 21:50:45
    Bloggadress: http://heysam.se/
  • Linnéa säger:

    Det finns väl nyttiga saker i alla naturliga råvaror som ägg och frukt osv, bara man inte överkonsumerar någoting.

    Jag funderar på att be mina läsare om att skicka in julfrukostar som jag sedan länkar på min blogg. Hade du varit med? :)

    Svar: Hej Hej, Absolut hade jag varit med. Men vad är definitionen av julfrukost egentligen? Kanel, nejlikor och saffran tänker jag! =) Jag kan nog planera in en julfrukost till helgen, då jag lägger mer tid på mina frukostar!
    Kram
    Sabine J Ö

    2012-12-05 | 15:41:07
    Bloggadress: http://sockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här: