Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Dricker du djurmjölk?!?

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Sojamjölk, havre mjölk, mandel mjölk, komjölk, opasturiserad mjölk, ja.... vilken typ av mjölk ska man egentligen välja. De första jag tänker är att de varierar beroende på vad du vill ha eller inte ha i din mjölk. Om du till exempel är laktos intolerant föredrar du inte komjölk eftersom att det får dig att må dåligt. Personligen dricker jag mest soyamjölk, iallafall hemma, men på jobbet när jag dricker kaffe blir de vanlig herderlig komjölk.

Stod på ICA häromdagen och såg den senaste tidningen av "Hälsa", och på framsidan stod det om dom olika typerna av mjölk som finns, vad dom innehåller bra osv. Tyckte det var lite roligt att de skrevs om mjölk precis som jag påbörjat ett inlägg om exakt samma sak.

Mjölk är något som en nyfödd bebis bör få från sin mamma, bröst mjölken har antikroppar som skyddar bebisen, hjälper bebisen att får den rätta tarmfloran och förbereder den lilla kroppen för att en dag vara redo för annan föda än bröst mjölken. I bröstmjölken finns också laktas som behövs för att bryta ner mjölken. Av denna anledning borde en nyfödd dricka bröstmjölk en lång period, helst två år. Jag vet att de låter länge, men det är det som krävs för att bebisen ska vara i rätt balans och ha rätt tarmflora. I denna mjölk finns alla dom ämnen som nykommlingen behöver. 

Som jag skrivit om i tidigare inlägg om immunförsvaret kan man vara allergisk mot laktos som finns i mjölken, man saknas enzymet laktas som används för att bryta ner sockret. Läs mer om immunförsvaret HärX, HärX och HärX. Man kan även vara intolerant mot proteinet som finns i mjölk, oftast är det protein moleylerna lactalbumin och/eller kasein som man inte kan hantera. Dessa proteiner finns inte i bröstmjölk.

Nästan hälften av jordens befolkning är laktosintolerant, och jag tycker att bara genom att titta på som siffrorna borde vi förstå att djurmjölk inte är ett alternativ för människor. 10 miloner människor tros vara allergiska mot proteinet i mjölk. Jag skulle prova att utersluta mjölkprodukter i 4-6 veckor och se om du upplever någon förbättring, för att se om du själv är mjölk allergiker.

Soyamjölk         Rice dream (ris)  Mellan mjölk              Havre mjölk
Energi                 39 kcal              47kcal                      45kcal                 45kcal
Kolhydrater         2.5g                  9.4g                         5g                       5g                    
Varav socker       2.5g                  4.0g (0g lactos)         5g                       5g                 
Fett                     1.8g                  1g                           1.5g                    1.5g
varav mättade     0.3                    0.1g                         1g   
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Kostfiber              0.5                   0.1g                         0g
Natrium               0.04g                0.03g                       0.04ug
Protein                 3g                    0.1g                         3.4g                    1g
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Calcium                                                                      120mg                120mg
Riboflavin            0.21mg                                             14mcg
Vitamin B12         0.38 mcg
Vitamin D2           0.75mcg                                           0.38mc                0.75mcg

Jod                                                                              14mcg

Om man inte är allergisk har komjölk bra egenskaper också, det innehåller calcium, många av B-vitaminerna, vitamin A, vitamin D och vitamin E. Det innehåller också många av mineralerna, men mest fosfor, natrium och kalium. Och spår av zink, järn mangan, koppar och selen. Eftersom att komjölk innehåller så mycket protein kan det vara skadligt för kroppen. Men med allt annat i världen är allt delat, vissa tycker att mycket protein är bra för kroppen, och andra inte. Forskning sker, men inget svar finns. Om man ska dricka mjölk bör man dricka den opastöriserade varianten. Detta eftersom att uppvärmningen vid pastörisering tar bort många ämnen ur produkten. Och min uppfattning är att allt bör tas i sitt naturliga tillstånd eftersom att alla ämnen då finns för att hjälpa varandra i en produkt. Tar man bort ämnen ur en produkt är det inte längre samma produkt, inte de naturliga ämne!

Sojamjölk innehåller inte proteinmolekylen kasein och innehåller naturligt kalcium. Skillnaden är att människor inte kan bryta ner kalciumet i sojamjölken, för att det är bundet till bönans massa, och av den anledning berikas den oftas med kalcium som vi kan bryta ner. Människor med laktosintolerant kan dricka denna typ av mjölk. Givetvis pratas det om nackdelar med sojamjölk också, men ingenting är bevisat på denna front heller.

Jag har hittat en forskning om skillnaden mellan ko-, soja-, havre- och rismjölk som jag kommer att skriva om i ett annat inlägg som jag påbörat.


Informationen om näringsinnehållen har hämtats från dom tre förpackningar nedan, förutom för havremjölken. Den information tog jag från tidningen "Hälsa".

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Jättebra att du skriver om sådant här, det är ju många (inklusive jag själv) som inte kan dricka mjölk och alla vet inte vad det finns för alternativ.



    Sv: Egentligen tycker jag inte att det var vidare drastiskt gjort, jag menar det måste vara hemskt att som mamma upptäcka att ens barn mår så himla dåligt. Usch, jag vill inte att min sjuåring ska behöva tänka på vikt och allt det där, hemskt.



    Ja, vi matas med sådant dag ut och dag in, det är jättetråkigt. Kan man inte istället promota saker för att göra oss hälsosamma och må bra, det handlar inte om siffror på vågen på det sättet som de i media går ut med det.



    Ja, ibland kan det absolut vara roligt att fundera lite och tänka lite över sådana där tydningar och allt vad det kan vara. Ibland kan jag till och med önska att jag tror på något...det kan nog vara skönt ibland.



    Hur har din dag varit?

    Kram Kram

    2012-02-07 | 21:43:54
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Melissa Lavali - Foto ¤ Vikt säger:

    Svar: ja de är nog som sagt en väldigt stor fördom att man får en stämpel :) en som jag känner "självmedicinerade" sig själv som tonåring men sen fick diagnosen ADHD nu för bara 2 år sedan men numera jobbar hon inom akutpsykiatrin som uska :D

    Visst finns de på papper men inget man behöver visa om man inte vill :)

    De med mediciner vet jag, alltid varit mån om att äta så lite som möjligt hela mitt liv, jag käkar liksom inte ens alvedon :D Tar bara de jag absolut måste ta (imurel för att hämma imunförsvaret), och nu dessa (amfetamin i extrem liten dos då man har brist på de naturligt) som inte går att få genom matintag eller så :)

    2012-02-07 | 22:47:14
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Melissa Lavali - Foto ¤ Vikt säger:

    Bra inlägg, rätt sjukt egentligen, vi är den enda arten som dricker mjölk i vuxen ålder och dessutom från en annan art. Totalt onödigt och lite smått äckligt om man tänker på de :D

    Synd mjölk är så fasligt gott till pannkakor haha

    2012-02-07 | 22:49:19
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/

Kommentera inlägget här: