Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

My Addiction: Crisps

Kategori: -Skadligheter

 
Chips, det är den onyttigheten som jag verkligen älskar. Jag älskar hur det knastrar mellan tänderna och den fulla smaken. Men jag vet också att det är onyttigt. Detta inlägg skriver jag framför allt för min egen del, så därför ska jag leta igenom alla mina böcker om vad denna typ av produkt egentligen gör för mig och min hälsa. Och givetvis vill jag dela med mig av kunskapen till er.
 
Det första jag tänker på är att begär av chips kan både vara ett tecken på salt brist, men även på överskott. Man brukar ju säga att man trånar och längtar efter det som kroppen saknar, så då ska man ge kroppen det de vill ha. Men om det är en riktigt stor obalans kan kroppen fått till vana att ha mycket salt, så därför trånar den efter mer. Så man behöver därför också titta på vad man äter och hur balansen mellan kalium och natrium (salt) ser ut. Intaget av kalium bör vara högre än natrium (lär mer om natrium här och kalium här). Hur som helst ska jag inte avvika från ämnet- Chips.
 
Mina favorit sort innehåller per 100gram (en halv påse):
Energi (KJ): 2200
Energi (kcal): 520
Protein: 5g
Kolhydrater: 56g
varav socker: 2.9g
Fett: 33g
varav mättat fett: 3.5g
Fiber: 3.5g
Natrium: 0.65g
motsvarande salt: 1.66
 
För att jämföra med något annat.
Quinoa per 100g.
Energi (KJ): 1500
Energi (kcal): 360
Protein: 12g
Kolhydrater: 60g
varav socker: 4g
Fett: 7g
varav mättat fett: 0.8g
varav enkelomättat fett: 2.5g
varav fleromättat fett: 3.9g
Fiber: 7.8g
Natrium: 5.7mg (=0.0057g)
(Fosfor: 420mg
Järn: 4.7mg
Magnesium: 170mg
Zink: 3mg)
 
 
Det är oljan som chipsen har friteras i som är den ohälsosamma delen av chips, speciellt när olja värms upp tillsammans med stärkelser. Mer om detta senare. Om man använder fleromättadolja under friteringen är det den, i annat fall nyttiga oljan, som ändrar form och funktion. Omättade fetter är nyttiga om dom inte värms upp, dom används bland annat för produktionen av prostaglandiner som är ett hormon-liknande ämne som har flera olika funktioner. Det finns en stor mängd böcker om både hormoner och prostaglandiner, så jag ska inte gå in på det ämnet nu. Men hur som helst så behöver vi omättade och fleromättadeoljor. Det är mättat fett som inte lika enkelt ändrar form vid uppvärmning som gör att oljan inte blir skadlig. Men som jag säger hela tiden, allt beror på mängden.  
 
Tillbaka till stärkelse-delen, en forkare (Henry Bieler) har upptäckt att levern inte kan förena ett perfekt och friskt kolesterol av fett som blivit upphettats tillsammans med stärkelser. Detta "felaktigt uppbyggda" kolesterol kan endast användas som "foder"/skydd på insidan av artärerna, men det gör inte arbetet som ett frisk kolesterol skulle gjort. Vilket kan leda till sjukdomar i denna del av kroppen, så som begränsning av blodets framkomlighet  och koagulering av blodet.
 
Fritering skapar fria radikaler (som behöver neutraliseras av antioxidanter) och  transfetter av olika sorter med olika giftighetsgrader. Det kan också skapa cancerframkallande ämnen. Ett transfett av ett fett har samma molekyler och delar, men alla molekyler är "felplacerade" och kan därför inte användas för viktiga funktioner i kroppen. Istället kan det endast användas som energi. Men som jag nämde tidigare, det finns flera olika typer av transfetter så om det är giftigt eller ej varierar, och till vilken grad.
 
Om man ändå vill fritera sin mat så bör man använda oljor med så få fleromättade fetter som möjligt och stället mättade eller enkelomättade, eftersom att deras struktur inte förändras som fleromättat fett. Kokosolja, palmkärnolja, kakaosmör eller smör är bra alternativ. Den olja som mina chips friterats i är solrosolja, som är rikt på omega-6 och bör därför inte hettas upp, MEN om solrosoljan innehåller oleinsyra kan den användas till fritering. Men detta är en olja som är svårt att få tag på, så jag tvivlar på att chipsföretaget använde just denna olja. Nu är jag ju inte här för att kritisera chips-bolaget så om någon vet att dom använder den "rätta" typen av olja får ni gärna berätta det. (Även om jag inte säger från vilket företag jag handlat.)
 
Rekommenderat intag av salt är 2 gram, och inte mer än 6 gram, men många äter mer än så. Enligt näringsinnehållet av chips ovan innehåller 100 gram chips 0.65g natrium, vilket är ungefär 1,4gram salt. Så om man äter en hel chipspåse så får man i sig mer salt än rekommenderat, men fortfarande under den absoluta maxgränsen som är rekommenderat. Jag ska inte gå in för mycket på natrium här eftersom att det finns ett inlägg här om natrium. Men högt intag av salt kan leda till flera typer av obalanser, så som balansen av elektrolyter och vatten. Det är också viktigt för att bibehålla en balans av pH värdet. 
 
Min slutsatsen är då att chips i höga mängder kan vara farligt, dels pga salt nivån och de farliga fetterna. Men sen beror det också på vilken typ av olja potatisen har friterats i, mättat är ok. Äter man samtidigt en hälsosam kost med mycket antioxidanter, som kan neutralisera de fria radikalerna, så ska det inte kunna skapa så stora problem. Men som sagt, det varierar från kropp till kropp.
 
Så, älskar jag fortfarande chips. Ja, tyvärr. Men jag kan i allafall vara glad att jag inte köper en påse så ofta och när jag gör det så håller den i allafall i tre dagar.
 
Har ni någon typ av onyttighet ni älskar och inte kan hålla er borta ifrån?
 
 

Kommentarer

  • Sari säger:

    Haha jag gillar så mycket så jag vet inte om jag har något speciellt, men det skulle väl vara choklad i så all. Men jag får ofta saltbegär som du beskriver, då vill jag ha chips, jordnötter, oliver eller annat saltigt :)

    Svar: Ja choklad är också vanligt...vet inte om det beror på sockret eller choklad smaken. Jag har inte begär för socker och godis, men om det står ett stort påskägg på jobbet äter jag. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-07-21 | 09:10:08
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se
  • classes lilla blogg säger:

    vilken extremt häftig blogg du har, jag vill bara säga det att detta måste vara den bästa bloggen jag sett vad gäller flera aspekter, jag hoppas du förstår vilken underbar blogg du har....allt är så samspelt på bloggen...designen, inläggen mm....jag är riktigt imponerad....jag upptäckte din blogg av en vän på facebook, hoppas du gillar min blogg på facbook också https://www.facebook.com/pages/Classes-lilla-blogg/143702972315095

    2012-07-22 | 03:25:00
    Bloggadress: http://classeslillablogg.wordpress.com
  • Linn säger:

    Chips. Samma här. Hade ett uppehåll som varade under flera år, från akrylamidlarmets dagar fram tills i mars. Sen trillade jag dit igen och himmel vad det är gott!

    För min del har det att göra med saltet, men jag är osäker på om jag lider brist eller om jag äter för mycket? Till vardags är jag rätt snål med salt, men jag är riktigt svag för att strössla flingsalt över salladen... Mmmm.

    2012-07-28 | 19:06:00
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Chips. Samma här. Hade ett uppehåll som varade under flera år, från akrylamidlarmets dagar fram tills i mars. Sen trillade jag dit igen och himmel vad det är gott!

    För min del har det att göra med saltet, men jag är osäker på om jag lider brist eller om jag äter för mycket? Till vardags är jag rätt snål med salt, men jag är riktigt svag för att strössla flingsalt över salladen... Mmmm.

    Svar: Hur kommer det sig att du "föll tillbaka" på chipsen... vet du det? Jag faller alltid tillbaka till ciggen för att jag tror att jag "förtjänar" det, vad det nu ska vara för typ av förtjänst! Galet. (Men nu går det bra på den fronten.)
    Flingsalt på salladen kanon, tillsammans med massa peppar. Men samtidigt ska man inte vara för snål med saltintaget eftersom att det behövs för vätskebalansen... men som allt annat... inte för mycket heller. =) Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2012-07-28 | 19:06:01
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Jag vet inte om det kanske var för att jag var lite ledsen i våras? Det var som om chips var det enda som hjälpte. Å andra sidan ville jag gärna äta potatisgratäng också. Och pizza. Min kropp skrek efter kombinationen kolhydrater + fett + salt. Nu har jag dock inte ätit chips på... länge. Kanske betyder att jag är på bättringsvägen? :-)

    2012-08-16 | 21:33:34
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Malin säger:

    Man kanske kan göra egna, lite nyttigare chips? Eller med mindre socker o tillsatser iaf :)

    Svar: jag har funderat på det där också... och det går säkert! an kan ju göra frukt chips i ugnen så då det med potatis. Nu kom jag just på att jag och mamma några gånger gjorde egna chips när jag var liten. Potatis, salt, peppar och olja in i ugnen!
    Sabine J Ö

    2012-09-26 | 09:17:34

Kommentera inlägget här: