Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Dryck vid sjukdom

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Hej,
 
Jag har fortfarande lite hosta efter min förkylning men annars mår jag bra, men här kommer ännu ett tips kring sjukdomstiden. Det  är en dryck som jag dricker ofta när jag är sjuk, det är en blandning av ingefära, vitlök, citronsaft och kokande vatten. Denna dryck får mig att må så mycket bättre efter ett dygn, det ger kroppen energi och ämnen som behövs då man är sjuk. 
 
Både vitlök och ingefära är anti-inflammatoriskt och vitlök hjälper vid förkylning och ökar immunförsvarets fömåga. Citronsaft som är rikt på C vitamin tros också hjälpa vid förkylning.
 
Och så älskar jag smaken också! Jag brukar använda en pressad vitlöksklyfta, 1x2x2cm ingefära som du hackar eller river smått och 2-3 msk citronsaft i en kopp kokande vatten.
 
Läs mer om vitlök här  och ingefära här.
 
Hur gör ni när ni är sjuka och har ni något tips?

Kommentarer

  • Linn säger:

    Det lät gott... förutom vitlöken :-) Smakar det mycket vitlök?

    Svar: Njaa.... det smakar lika mycket av alla skulle jag säga. Men man kan ju alltid öka mängden av dom andra så minskar nog vitlökssmaken. =) Prova! =)
    Sabine J Ö

    2012-11-05 | 19:19:42
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Nä, jag är ju typ aldrig sjuk, kan inte ens minnas senast jag hade feber eller någon typ av influensa - eller jo det var nog den gången för några år sedan när jag misstänker att svininfluensan smittade mig uppe i Umeå. Då mådde jag skit och vårdcentralen sa till mig att jag inte fick lämna hemmet. Enchineagard gillar jag, det har motverkat förkylning som jag känt varit på väg men aldrig brytit ut, kanske pga "medicinen".

    Svar: För en frisk person är det bra att aldrig få akuta problem (feber och förkylningar), men som sjuk (kronisk sjukdomar) kan det vara mycket dåligt att aldrig bli sjuk. Men du är ju frisk..... så du har det bra och kommer troligtvis klara dig från delhi belly i Indien. =) Kram Enchineagard är Viktors favorit också.
    Sabine J Ö

    2012-11-05 | 20:50:27
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: