Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Gör din egen solkräm + Testperson sökes

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Hej Hej,
 
Söndag igen och då är det dax för veckans hälsotips! Vill bara säga att jag inte provat detta själv hemma, men vill i alla fall dela med mig av vad jag har läst kring hur man kan göra sin egen sol-lotion. Informationen är hämtad ur boken "Fats that Heal Fats that Kill" av Udo Erasmus.
 
Recept på sololja, blanda lika stora delar av: 
Kokosfett
Mandel- eller valnötsolja
Linfröolja med E vitamin (en antioxidant)
Aleo Vera
 
Detta skyddar mot UV strålarna samt ger en gyllena bränna. Men om man inte vill använda sol lotion och gå den mer naturliga vägen finns det näringämnen som man kan inta genom kosten som skyddar huden mot solstrålarna. Och dessa är:
- Omega 3 och Omega 6 oljar vår hud från det inre.
- Karoten, från morötter, ökar tiden innan vi bränner oss.
- Vitamin E skyddar huden från att frambringa fria radikaler som skapas av UV stålar. 
- Vitamin C stödjer vitamin E och karotens funktioner, det är även en antioxidant.
- Selen är en antioxidant.
- Zink reparerar skadad vävnad.
- Svavel är viktigt för formationen av ny vävnad.
- Vitamin A är betydelsefullt för hud växt/utveckling.
 
 
När jag ändå har er på tråden vill jag berätta att jag fortfarande letar efter Testpersoner för mina studier kring alternativa behandlingsmetoder. Om du vill veta mer ber jag dig klicka på bannern nedan och mejla mig om ni är intresserade, eller om ni vet någon annan som är intresserad får ni gärna sprida det vidare.
 
Trevlig kväll och trevlig sommar önskar jag er alla.
 
Kram från Välbefinnaren
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: