Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Några tankar kring rökning

Kategori: -Skadligheter

Jag har fallit tillbaka till cigaretterna efter min semester till Indien, så här kommer ett inlägg om cigaretter och en utskällning till mig själv. Lika bra att "gå ut med det" så att jag får skämmas! Här kommer ett inlägg om kroppen hos en rökare, inte vilka bieffekter som skapas, utan vad den fysiska anledningen till att man överhuvudtaget börjar röka kan vara. Man kan se detta inlägg som ett smakprov om hur jag arbetar.
 
 
Rökning och andra droger har en bluff-effekt på kroppen, rökning har liknande effekt på kroppen som livsviktiga hormonliknande prostaglandiner (PG) har. PG skapas av fleromättade fetter (omega) och det är en anledning till att dessa fetter är så pass viktiga. Riktiga hormoner skapas vid fasta punkter medans PG skapas i kroppen där den är behövda. Dom behövs för blodcirkulationen, kontrollera elekrolyternas placering, skyddar vid/mot inflammationer, reglerar kroppstemperaturen mfl viktiga funktioner. Du vet hur viktiga omega fetter är för kroppen, prostaglandiner kan alltså inte skapas utan omega fetter. Endokrine systemet behöver prostaglandiner för att fungera och om dessa inte finns kan dom inte utsöndra sina viktiga hormoner som dom ska vilket leder till stress för kroppen och dess organ.
 
Rökning har också förmågan att ge binjurarna en kick, som kan vara speciellt farligt och skadligt om binjurarna är ur funktion och om det pågår under en för lång period. Binjurarna (tänk adrenalin) är en av körtlarna i det endokrina systemet som påverkas, men bukspotkörteln påverkas också negativt. Personer som röker har oftast problem med blodsockret, och jag som diabetiker har verkligen det. Endokrina systemet behöver riktiga prostaglandiner för att  fungera och inte något som liknar/fejkar dessa. Om kroppen saknas prostaglandiner kan det vara så att kroppen faktiskt inte kan bryta ner fettet/omega fetterna som man äter eller så kan kroppen inte använda dom när dom väl absorberats och finns i kroppen. Detta kan bero på att enzymer som behövs saknas, galla skapas inte som det ska eller viktiga vitaminer eller mineraler saknas helt enkelt! Som du ser kan oförmågan att använda fetter bero på flera olika anledningar; det kan inte tas upp från magkanalen eller så kan det inte användas när det väl kommit in i kroppen. Omega-fetter måste brytas ner för att dom ska kunna användas. För att skapa PGs behövs omega 3, omega 6, magnessium, zink, vitamin B3, B6, vitamin C och vitamin E. Om någon av dessa saknas kan det leda till att kroppen då inte kan skapa PG. Som du ser är detta en jätte viktig balansmellan flera näringsämnen och det är viktigt att förstå att det inte behöver vara omega-fetter som saknas, utan det kan vara enzymer, galla, vitaminer eller mineraler som saknas och som behövs för att kunna använda fetterna som man får i sig med kosten. Är jag otydlig?
 
Det här med placeringen av elekrolyter är också viktigt för att en kropp ska må bra och vara frisk. Om den inte är frisk och fungerar som den ska leder det till djupare problem. Utan elektrolyternas placering finns ingen stark elektrisk laddning i kroppen och i cellerna, vilket kan skapa och orsaka flera olika hinder och skador i kroppen. Ingen laddning betyder stagnation/stockning vilket betyder att inget kan röra sig snabbt nog. Rening av kroppen kan inte ske i den hastighet det borde och ett surt pH skapas. Och detta leder till att endokrins systemet påverkas eftersom att omega fetter inte kan användas. I väldigt korta drag!
 
En annan punkt som visar att en människa kan bli beroende av produkter som äldre är det här med ammning. När en baby födds är kopparnivån högre än zinknivån, men allt eftersom man ammar babyn blir zinknivån högre och kopparnivån sjunker. Efter upp till två år med bröstmjölk har denna balans blivit nåd. Min poäng här är att om man inte blir ammad under tillräckligt lång tid kan ett överskott av koppar (underskott avzink) leda till ett beroende senare i livet. Man kan vara beroende av människor, cigaretter, alkohol, droger, mat, träning mm. 
 
Rökning är också en aktivitet som värmer lungorna och det tros därför att rökare röker för att deras lungor är för kalla, dom behöver stimulation. Detta kan också vara ett tecken på att metal elementet i kinesisk medicin är ur balans. Om man ser i ett Case att metal elementet är ur balans på flera ställen i historiken kan man se vilken del av kroppen som är urbalans och det kan vara den man behöver jobba på. Känslor och olika typer av smärtor kan till exempel berätta en hel del. Läs ett tidigare inlägg om känslor och sjukdomar här
 
Sammanfattning av möjliga orsaker till rökning:
-Viktiga fetter kan inte användas av flera olika anledningar, därför kan PG inte skapas.
-Felaktiga placeringar av elektrolyter.
-Fel balans av zink och koppar, mer koppar än zink.
-Det kan vara en obalans i Metal elementet i Kinesisk medicin.
-Endokrinsystem som inte kan utföra sina arbeten korrekt
 
Pust..... där har ni det som jag behöver titta på vad det gäller mitt case. Vill poängtera här att alla är olika så allt ovan behöver inte stämma in på alla. Vilka tekniker som används för att få ordning på kroppen och dom obalanser som finns varierar från person till person, och tar dessutom olika långt tid.
 
Eftersom att jag nu varit sjuk i fyra dagar förra veckan så känner jag att det är dax att sluta röka. Pepp Pepp på mig! Har du varit rökare och lyckats sluta?

Kommentarer

  • Blackelf säger:

    Intressant det där om att koppar och zinkbalansen är ostabil när man föds och att amning kan påverka beroeenden senare i livet. Jag läser gärna mer om detta om du har någon bra litteratur eller länk som återkopplar till detta! :)

    Har du någon koll på om man kan motverka beroenden som vuxen genom att få i sig mer zink?

    Svar: Hej Hej, Ledsen för sent svar. Varit hos Svärmor på semester över påsk! Jag har inte direkt någon specifik bok som jag kan rekommendera kring ämnet, men jag ska definitivt leta fram något åt dig om du kan läsa. Jag återkommer på den fronten.
    Ja, man kan motverka balansen om vuxen genom att få i sig extra tillskott. P-pillar är något annat som sänker zink nivån, därför bör många kvinnor ta tillskott. Det är viktigt att maan innan man börjar med tillskott undersöker kring om det kan vara så att man har tillräckligt med zink (i detta fallet) och det kanske är så att det är koppar nivån som är alldeles för hög. Varje mineral har en "motsats" mineral som den behöver vara i balans med. MEN ett beroende behöver inte bara ha med zink:koppar att göra, det beror helt på från person till person. Det är med mina studier som jag ska lära mig att se roten till en persons problem.

    Jag återkommer kring läsmaterial. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-03-28 | 09:36:22
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Linn säger:

    Never been there, never done that. Förutom lite smygrökning i tonåren, men det passade liksom inte mig. Jag var övertygad om att om man inte kunde dra halsbloss utan att hosta, då var det ingen idé, då var det bara töntigt. Ja ja, det fanns förstås den korta perioden då vi klädde oss i svart och rökte cigaretter med munstycke, men det gick tack och lov också över snart.

    Du, sluta med cigaretterna. Det är ju bara dumt. Håller på dig, så klart du kan fixa det här! Pepp pepp!

    Svar: Tyvärr försökte jag vara cool och sen fastnade jag, slutat några gånger och börjat några gånger. Men nu vill jag att det är helt slut på det hela. Mår ju annars dåligt på morgonen och dessutom är det ohälsosamt. Dyrt är det också, och nu planerar vi en långresa över jul och nyår så då behöver man cash. =) Pepp Pepp... tack för peppet! =) Än så länge har det gått bra vilket jag är nöjd med! Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-04-01 | 18:20:16
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Hej Hej Blackelf, Jag har kollat runt på rekommendationer på böcker kring ämnet och hittade "Zinc and other Micronutrients" av Carl Pfeiffer. Jag har inte läst boken själv och kan inte säga om du kan läsa mer om zink och dependency/addiction i den. Annars har jag googlat runt lite och söker man på "Addiction & zinc" så kommer det upp en hel del vetenskapliga artiklar. Riktigt intressant läsning! Hittade bland annat denna (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.omicsonline.org%2F2155-6105%2Fpdfdownload.php%3Fdownload%3D2155-6105-S2-005.pdf%26%26aid%3D6610&ei=QnJlUeqCMOTi4QSbtoHICQ&usg=AFQjCNFoA5aHdul4VBOoIuZ8u1TKablsIg&bvm=bv.44990110,d.bGE) som jag tyckte var intressant. Du kan också söka på "Copper and addiction". Man kan också kolla runt lite på "ortomolekylär" som bland annat handlar om mineraler så som zink.

    Jag vill också highlighta att balansen mellan zink och koppar måste vara i balans. OM man har symptom som refererar till zinkbrist KAN det vara så att det är överskottet av koppar som gör att zink inte kan användas.

    Kram kram från Välbefinnaren

    2013-04-10 | 16:38:44
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Du kan också söka runt på nätet på "Barbara Wren", denna kvinna är föreläsare och "högsta hönset" på min skola. Kram Kram

    2013-04-10 | 16:47:44
    Bloggadress: http://www.valbefinnaren.blogg.se

Kommentera inlägget här: