Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Urinvägsinfektion-Fungerar tranbärsjuice?

Kategori: -Olika sjukdomar/"Sjukdomar" & Min diabetes

Fick en önskan från en vän om att lägga upp ett inlägg kring urinvägsinfektion som personen i frågan lider av ofta. Eftersom att alla individer är olika kan denna text inte hänvisas till alla människor, vilket är något jag ofta påpekar.
 
Det finns olika typer urinvägsinfektion, man kallar dom undre- och övre urinvägsinfektion (UVI), den nedre är den vanligaste och sätter sig oftast i urinrören, medans en övre har spridit sig upp till njurarna. Njurarna är bland annat viktiga för vätskebalansen i kroppen och för utsöndringen av skadliga ämnen från kroppen i urinet. Om man fått en inflammation i urinblåsan kallar man det blåskatarr, men behöver inte bero på en infektion och bakterier.
 
Blodet transporteras igenom njurarna varje dag för att filtreras och renas för att sen kunna eliminera skadliga ämnen från kroppen via urinet. Om njurara har många ogästvänliga partiklar att eliminera och behöver arbeta extra hård kan det leda till problem så som UVI. Detta är mängden bakterier som skapar denna typ av infektion, men partiklar kan även komma utifrån. Om man till exempel torkar sig fel efter att ha bajsat, så att bakterier från avföringen kommer upp i urinpöret, kan det leda till bland annat UVI. För att stödja njurarna är det viktigt med en naturlig och hälsosam kost så att kroppen inte behöver handskas med mer skadliga ämnen än vanligt och än vad njurarna kan hantera.
 
Vad det gäller vilket pH värde som bakterierna i urinvägarna trivs bäst i så är det omtvistande om det är basiskt eller surt. Men jag skulle nog säga båda delarna. Det är nämligen så att smärtan är starkast i en kropp med lågt pH (surt) och i den kroppen kan bakterierna inte spridas lika enkelt. Medans smärtan är svagare i ett högt pH (basiskt) men det löser inte det underliggande problemet utan det kan snarare sprida bakterierna.Dom flesta urinvägsinfektiornerna trivs i basiskt pH, så därför kan det vara så att individens pH värde är alldeles för basiskt. Bakterierna som skapar UVI skapar också ett basiskt pH värde genom att dela urea till ammoniak och andra basiska slutprodukter.
PH värdet varierar från organ till organ och typ av cell till cell, så därför finns det ingen specifik siffra/värde att sträva efter, men man vet att varkenför surt eller för basiskt inte är hälsosamt.
Tranbärsjuice (rent, utan socker eller andra fruktjuicer) skapar ett surare urin, vilkt inte hjälper mot smärtan men det hindrar däremot bakterierna att föröka sig. Som jag skriver ofta, så är alla människor olika så därför fungerar inte alla "kurer" på alla människor. Vi behöver stödja kroppen med en så naturlig och hälsosam kost som möjligt så att pH värdet är i balans och varken för surt eller för basiskt. Läs mer om pH här och här.
 
Vitamin D (solljus) har en enastående påverkan på immunförsvaret som är viktigt för produktionen av antikroppar som bekämpar bakterier. En anti-mikrobiel peptid (aminosyror) som kallas cathelicidin (eng)  finns i urinvägssystemet för att skydda systemet från infektioner, detta eftersom att många olika ämnen och toxiner elimineras genom detta system och måste därför skyddas extra noga. Det har alltså visat sig att mängden peptider ökar  vid ökade nivåer av vitamin D.
 
Vid medicinering med antibiotika så påverkas floran av bakterier i kroppen, både goda och onda bakterier. Dom goda är viktiga för en hälsosam miljö för kroppens alla funktoner, så man ska alltså inte förvärra situationen med antibiotika eftersom att det sätter både dom goda- och ondabakterierna på spel.
 
Eftersom brännässlor är vätskedrivande, ökar avsöndringen och flödet av urin kan det därför vara hjälptsamt vid UVI. Eftersom att det är viktigt att töma blåsan så att avsöndringen ökar igen så att urinet inte är stillastående. Vid uttorkning vill man inte rekommendera vätskedrivande medel eftersom att kroppen redan är låg på vätskor, men vid UVI så behöver man få fart på utsöndringen. Därför är det också viktigt att öka vätskeintaget långsamt, även om det är smärtsamt att urinera och man egentligen inte vill dricka mer.
 
Urinvägsinfektioner kan vara ett tecken på obalans i Vatten elementet i Kinesisk medicin, oftast beror det på att det är ett överskott av energi i det elementet. Det behöver vara en balans i dom fem elementen (trä, metal, vatten, jord och eld) för att energinska flöda jämt. Om UVI uppkommer är det viktigt att man får i gång ”cirkulationen”/flödet av urin igen och bland annat kan man göra detta genom att få igång njurarna. Som nämt tidigare, genom att äta en naturlig, näringsrik och hälsosam kost med små mängder toxiner. Tyvärr har jag inte kommit så långt in i utbildningen kring Kinesisk medicin, så jag kan än så länge egentligen bara ge "diagnos" med elementen, men inte "få igång"/rätta flödet av energierna. Men det bästa alternativet för detta är genom att besöka en akupunktör.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Usch, jag hatar verkligen UVI :( hade det en del när jag var yngre och under första tiden med min nuvarande sambo så fick jag det två gånger på raken pga felmedicinering eller vad det var. Usch och fy.

    Sv: Vad härligt det låter, jag håller med, ibland behöver man komma iväg lite. Själv har det inte blivit någon resa i år eftersom vi fick lägenheten och har behövt fixa med den, samt att pengar har gått åt här. Men jag hoppas på en resa inom snar framtid, Paris har jag alltid velat åka till.

    Ja, jag har jobbat en hel del under sommaren och nja, kanske i klass med hur jag jobbat med skolmaterial under terminen - men samtidigt är det svårt att jämföra då det är så olika jobb. Men nu har det i alla fall känts väldigt skönt med semester.

    Våra tomater har också fått lite blommor, de har inte fallit av dock. E har köpt tomatnäring till dem också, men jag kommer ihåg att mina mamma som har tomater på sina plantor flyttade ut dem i växhus och sådär nu över sommaren, tror att de kan behöva sådant. Vi har ställt ut plantan nu i en blomlåda, får se hur det blir. E planterade även vindruvor från vindruvskärnor så det lär ta mer än tre år innan dem bär frukt om alls ^^.

    Ajdå, tråkigt att ni gillar så olika stilar. Jag och E har väl ganska likadan smak, men det är klart att man får kompromissa ibland. Men ja, den där bänken blev jag verkligen kär i :), vi får se ifall jag köper den ändå...

    Kram Kram

    2012-08-16 | 22:08:22
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • marielle säger:

    hade uvi nästan jämt för två år sen, provade allt bla tranbärsjuice, citronvatten m.m men hjälpen kom först då jag fick ett recept på havregrynsavkok av en tarmforskare.

    man kokar upp en dl havregryn i en liten vatten, silar bort havregrynen och dricker avkoket. havregryn har helande egenskaper tydligen och efter några dagar med avkoket så blir jag helt bra.

    har varit min räddning i alla fall efter det och man slipper det jäkla penicillinet!

    Svar: Åhhh vilket bra tips. De ska jag komma ihåg för framtiden. Det finns så många olika kurer mot allt att man aldrig blir förvånad när man lär sig någon ny. Får jag fråga om UVI uppkom mer sällan eller oftare efter att du började med havre vattnet? Trevlig helg.
    Sabine J Ö

    2012-08-17 | 15:00:27
    Bloggadress: http://www.heysugarmagazine.se/marielle
  • Anonym säger:

    Mariellle,
    Hur mycket skall man dricka per dag? En liter !

    Svar: Hej Hej, Det är svårt att säg. Det varierar från person till person. Det beror på ditt pH värde och om det ens hjälper just din kropp. Man får helt enkelt prova sig fram, men det är viktigt att man dricker juice utan tillsatt socker eller juicer med andra fruktjuicer i. Det finns till och med tranbärs-piller i vissa tillskottsbutiker. Lycka till. Hälsningar Sabine
    Sabine J Ö

    2012-08-18 | 19:58:47

Kommentera inlägget här: