Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Ketoner-Vad är det?

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Jag har funderat på det här med ketoser som många LCHFare vill ha så höga som möjligt, om jag har förstått det hela rätt. Så nu vill jag klargöra vad ketoner egentligen är.
 
Man kan bland annat få höga nivåer av ketoner i kroppen om man ha diabetes type 1, jag hade det  innan jag fick diagnosen diabetes melitus och innan jag påbörjade insulin medicineringen. Ketoner är syror som skapas i kroppen när fett bryts ner som energikälla, i höga mängder blir det giftigt för kroppen. Syrorna påverkar pH värdet negativt eftersom att det sänker pH värdet så att de blir mer surt i kroppen. Läs mer om pH värdet här, här och här. Eftersom att kroppen inte ha socker att använda som energi, så använder den fett istället och därför går man ner i vikt. Den kan också bränna protein, men det ger en annan typ av slutprodukt av bränt material.
 
Produktionen av ketoner sker i levern av fett som behöver bli nedbrytna eftersom att energi saknas i kroppen. Fettsyror bryts ner till acetyl-CoA (kolhydrater bryts också ner till detta ämne), och detta används i sin tur till energiproduktionen, men detta ska jag inte gå in på nu. OM nivån av acetyl-CoA är för hög efter fettmetabolism så omvandlas dom till ketoner, eftersom att kroppen inte hinner handskas med mängden acetyl-CoA. Acetyl-CoA väljer alltså en annan "väg" än den stigen mot att skapa energi. Detta sker tills störst del i levercellernas mitokondria. Det finns tre olika typer av ketonsorter, men det är endast två av dom som kan användas som energi.
 
Ketonerna behöver transporteras från levercellerna till andra celler i kroppen där det kan omvandlas tillbaka till acetyl-CoA. Fyra st acetyl-CoA-molekyer krävs för att bilda en keton-molekyl.
 
Symptom på att man har höga nivåer av ketoner i kroppen är magsmärtor, illamående, kräkninger, fruktig och acetonliknande doft i andedräkten. Livsfarligt höga nivåer kan leda till ändringar till medvetandet, koma och till och med döden.  Om pH värdet understiger 7.35 så kan man hamna i ett tillstånd som heter acidos, acid är syra så det är alltså syraförgiftning. Detta tilstånd kan vara livsfarligtt. Men hur kroppen reagerar på höga nivåer av ketoner varierar givetvis, så två personer som äter exakt samma diet (inga kolhydrater) kan må helt olika, den ena personen kan uppleva symptomen ovan, medans den andra mår helt fantastsikt. Geneerellt säger man att en frisk kropp kan handskas med höga mängder ketoner, men det kan beror på om mängden och den höga nivåen är tillfällig eller ej.
 
 

Kommentarer

  • Piccolacasa säger:

    Intressant! Påminde mig om ett inlägg jag läste här: http://lchfklubben.se/healthandscience/svar-pa-lasarfragor-ar-ketos-farligt hos en som är civilingenjör inom bioteknik & medicinsk teknik. Brukar läsa där ibland, det är kanske lite för extremt för min smak men jag menar att man kan sålla när man läser :)
    kram!

    Svar: Jag brukar också läsa hennes blogg ibland. Den är bra. Som du säger... man får sålla lite ibland. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-07-16 | 22:30:38
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • blackelf säger:

    Ohh det där med syraförgiftning låter så bekant! Jag körde en extrem träningstävling mot pojkvännen förra året och mitt i alltnär jag tränade som mest. Körde proteinrik mat (lchf) så började min andedräkt lukta asjävligt och jag började utveckla olika kroppsliga smärtor. Jag avfärdade det som magsårs-symptom. Men att det kunde vara för höga ketonhalter hade jag inte en susning om.

    Vad jag lär mig mycket av att läsa din blogg!!:D

    2012-07-19 | 06:16:42
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se

Kommentera inlägget här: