Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Indiska matkonster och hälsopåverkan av kryddorna.

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
 
Måste säga att jag nog tycker att mina kok-konster vad det gäller indiskmatlagning börjar bli bättre. Hittade ett recept i kokboken jag köpte i Indien, men jag hade inte alla ingredienser hemma så jag plockade bort några produkter och la till något annat. Läs igenom receptet nedan och följ dom olika stegen.


Massa smör för stekning
----------------------
6 gröna kardemummakorn
2 svart kardemummakorn
5 cm kanelstång
1 tsk kanel pulver
2 st lagerblad
4 st kryddnejlika
Stek i några minuter under omrörning
----------------------
1 stor gul lök
Stek tills gyllenbruna under omrörning med kryddorna ovan
----------------------
1 1/2 tsk kumminfrön
4 cm röd chili
1 tsk chilipulver
5 tsk korianderblad (torkade)
12 st pepparkorn
Stek i några minuter under omrörning med ovan blandning
----------------------
3 cm riven ingefära
3 st vitlöksklyftor
2 tsk gurkmeja
Salt efter smak
----------------------
1-2 koppar vatten
1 broccolihuvud (koka innan)
1 liten aubergin
Låt koka upp i några minuter
----------------------
1 tsk fenugreek/bockhornsklöver
1/2 burk kokosmjölk
2 dl turkisk yogurt
Låt småkoka i 15 min
----------------------
1 paket hallomi hackade i bitar
Låt koka upp tillsammans med ovan i några minuter (men inte så att det smälter.
 
Serveras med kokt ris.
 
 
 
Nu vill jag alltså berätta lite om varje krydda i detta inlägg. Några av kryddorna har jag redan skrivit om så klicka på namnen: Kardemumma, Chili, Ingefära, Vitlök, Gurkmeja,
 
Kummin, latin carum carvi, lugnar magen, stumulerar aptiten, hjälper till mot uppblåst mage och lugnar magkramper, det tros också förbättra upptaget av näringsämnen. Kummin innehåller också mycket järn och är därför en viktig del för uppbyggnaden av friskt blod. Det är också full av antioxidanter och stödjer därför immunförsvaret som skyddar kroppen.
 
Kanel förbättrar bodsockret/blodsockernivån eftersom att  insulinkänsligheten ökar, vilket betyder att kroppen enklare reagerar till insulinet som utsöndras.    Barken är antibakteriel, har en svampdödande effekt på kroppen och dessutom förhindrar det blodet från att koagulera eftersom att det begränsar leveransen av ett fettämne från att blodplätts membranet vilket behövs för koagulering.
 
Kryddnejlika är bra för matsmältningen och mot eventuella gaser, därför rekommenderas man att äta det efter måltiden. Det används också för att förbättre andedräkten. Kryddnejlika och lagerblad tros rena lymfsystemet vilket är en viktigt reningssystem i kroppen. Enligt ayurveda främjar lagerblad svettningar och är vätskedrivande.
 
Bockhornsklöver är slemläsande och kan därför hjälpas vid astma eller hosta. Men det främjar också ett friskt underliv.
 
Koriander renar kroppen mot tungmetaller, speciellt kvicksilver, aluminium och bly, genom att binda metallen i blodet så att det sen kan renas. Kryddan främjar muskelavslappning och även sinnet så därför kan den vara bra vid oro och ångest.
 
 
 

Kommentarer

  • Amy's piece of cake säger:

    Indisk mat är gott men framförallt så nyttig! Intressant ang du skriver om kryddorna... mycket visste jag redan men lite är nytt :) Lördagskramar!

    Svar: Nyttighetsbomb tycker jag! =) Intressant hur såna små korn, frön, rötter och pulver kan vara så rikt på nyttiga ämnen. Trevlig söndag! Kram
    Sabine J Ö

    2013-05-25 | 21:40:44
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Anneli säger:

    Kryddornas betydelse för att få i sig nyttigheter är väldigt underskattat! Jag vet många som bara kryddar med typ salt, peppar och aromat...! Snacka om att missa en stor del av poängen med kryddor!!
    Indisk mat är en stor favorit!! Sag Paneer är min favvorätt!! :D

    Svar: Saag paneer... va tvungen att googla det... det ser ut som palak paneer (spenat). Säkert någon enkel skillnad. Åt palak paneer en gån när jag var i Indien men gillade det inte, så då körde jag i fortsättningen på sånt som jag aldrig skulle få prova i sverige. Underbar matupplevelse. Ja... trist att människor bara använder ett fåtal kryddor när det finns så många smakrika, nyttiga och som kan göra en enkel rätt magisk. =)
    Sabine J Ö

    2013-05-26 | 13:31:58
    Bloggadress: http://anneli-in-da-house.blogspot.com
  • Anneli säger:

    Saag Paneer och Palak Paneer är samma maträtt, men jag tycker att den kan smaka väldigt olika beroende på vart man äter den. Kanske värt att testa igen?? :P

    Svar: Ja det är nog det. Jag gillar ju spenat väldigt mycket. Ja, dom flesta rätterna varierar ju beroende på vart man äter... tror nog inte att jag lagat samma rätt två gånger... förutom sallad då. =)
    Sabine J Ö

    2013-05-26 | 15:56:49
    Bloggadress: http://anneli-in-da-house.blogspot.com

Kommentera inlägget här: